WERELDDEBUUT

LF-Z ELECTRIFIED

Het wereldwijde online debuut van de LF-Z Electrified concept is vandaag een voorbode voor toekomstige initiatieven en het begin van een verdere evolutie voor het merk Lexus.

De unieke marktpositie van Lexus is te danken aan de voortdurende ontwikkeling en productie van de meest uitgebreide range hybride modellen in het premium segment, de LFA supersportwagen en andere modellen met het high-performance F-label. Sinds de introductie van de RX 400h in 2005 heeft de focus van Lexus op hybride en elektrische mobiliteit wereldwijd geresulteerd in meer dan twee miljoen verkochte voertuigen. Inmiddels biedt Lexus negen verschillende hybride en volledig elektrische modellen, die in zo'n 90 verschillende landen leverbaar zijn. Lexus geniet een veelgeprezen reputatie als innovator van technologie en marktleider in elektrische aandrijflijnen en heeft daarmee een ideale basis om nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden.
De auto-industrie staat voor een enorme transformatie, een periode waarin de sector een antwoord moet vinden op ongekende veranderingen in lifestyle en waarden van consumenten. Tegelijkertijd vormt CO2-neutrale mobiliteit een even belangrijke als urgente sociale missie, en onderschrijven autoproducenten tevens de SDG's (Sustainable Development Goals of Duurzame Ontwikkelingsdoelen) van de Verenigde Naties.
Vanuit de opgedane ervaring en het streven naar innovatie via de Lexus Electrified filosofie zal Lexus maximaal inzetten op onderzoek en ontwikkeling om deze doelstellingen te bereiken. Tegelijkertijd blijft Lexus streven naar het overtreffen van de verwachtingen van klanten. Dat doen we met auto's van premium kwaliteit, auto's die garant staan voor luxueus en uitnodigend rijplezier.
Met de nieuwe LF-Z Electrified concept introduceert Lexus rijeigenschappen, styling en technologie met een geplande marktintroductie in 2025. Deze innovaties versterken de Lexus Driving Signature, waarbij expertise met de ontwikkeling van high-performance auto's samenkomt met nieuwe mogelijkheden van elektrische aandrijflijnen. Een combinatie die resulteert in een uitzonderlijke respons voor de bestuurder en een sterk gevoel van één zijn met de auto.
De LF-Z Electrified is hiertoe in staat dankzij het gebruik van geavanceerde technologieën en een specifiek voor elektrische mobiliteit ontwikkeld platform. De auto onderscheidt zich bijvoorbeeld met een superieure dynamiek dankzij de ideale locatie van de batterij en de elektromotor. Daarnaast dragen DIRECT4 vierwielaandrijving en andere technologieën bij aan een grote mate van vrijheid in mobiliteit, een belangrijke eigenschap waarmee de LF-Z Electrified zich onderscheidt van conventionele voertuigen. De auto beschikt bovendien over vooruitstrevende infotainment functies die in de nabije toekomst beschikbaar zullen zijn voor klanten van Lexus.
De LF-Z Electrified is hiertoe in staat dankzij het gebruik van geavanceerde technologieën en een specifiek voor elektrische mobiliteit ontwikkeld platform. De auto onderscheidt zich bijvoorbeeld met een superieure dynamiek dankzij de ideale locatie van de batterij en de elektromotor. Daarnaast dragen DIRECT4 vierwielaandrijving en andere technologieën bij aan een grote mate van vrijheid in mobiliteit, een belangrijke eigenschap waarmee de LF-Z Electrified zich onderscheidt van conventionele voertuigen. De auto beschikt bovendien over vooruitstrevende infotainment functies die in de nabije toekomst beschikbaar zullen zijn voor klanten van Lexus.
Lexus heeft de ambitie om in 2025 elektrische uitvoeringen van alle modellen te kunnen leveren. Experts verwachten in 2025 een wereldwijd marktaandeel van meer dan 50 procent voor elektrische voertuigen. Een andere doelstelling van Lexus is dat alle modellen in 2050 gedurende de volledige levenscyclus CO2-neutraal zijn. Daarbij inbegrepen zijn ook de productie van materialen en onderdelen, maar ook zaken als logistiek en recycling van voertuigen. Naast een kritische selectie van gebruikte materialen zal Lexus ook zorgvuldig kijken naar welke impact de productie van deze materialen heeft op ons milieu.
In maart 2024 opent Lexus in het Japanse Shimoyama een nieuw Business and Technology Centre om sneller nieuwe producten te kunnen introduceren. Verschillende teams zullen hier samenwerken op gebied van design, ontwikkeling en planning van een volgende generatie van voertuigen. Belangrijk hierbij is ook een open en waardevolle samenwerking met externe partners. Deze duidelijke focus op teamwork zal een positief effect hebben op klantbeleving en het potentieel van de Lexus Driving Signature ten volle benutten.
        2021 lexus lfz quote background
        2021 lexus lfz quote

"Ik wil graag mijn oprechte respect uitspreken aan alle mensen die over de hele wereld hard werken en zich daarbij voor uiteenlopende uitdagingen gesteld zien."

Koji Sato, President en Chief Branding Officer, Lexus International
  •         2021 lexus lfz article principal features

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    BELANGRIJKSTE FUNCTIES

    De LF-Z Electrified geeft een blik in de toekomst van Lexus, met design, rijeigenschappen en geavanceerde technologie die vanaf 2025 beschikbaar zullen zijn voor nieuw te introduceren modellen.

    Het gebruik van een specifiek voor elektrische mobiliteit ontwikkeld platform is een belangrijke stap voor de doelstelling van Lexus Electrified om 'met technologie voor elektrificatie een belangrijke evolutie voor rijprestaties te bereiken'. De nieuw ontwikkelde DIRECT4 vierwielaandrijving is een van de innovaties waarmee het concept zich onderscheidt van conventionele voertuigen.

    Lexus combineert elektrificatie met Motion Control, beide technologieën die de afgelopen jaren zijn ontwikkeld en geperfectioneerd. Hiermee biedt de Lexus Driving Signature een rijbeleving met een betere en meer directe connectie met de bestuurder.

    De carrosserie heeft sterk gewelfde vormen die de nadruk leggen op de emotionele aantrekkingskracht die kenmerkend is voor een Lexus. Daarbij levert de krachtige, achterin geplaatste elektromotor een belangrijke bijdrage aan de dynamische en lichtvoetige rijeigenschappen.

    De carrosserie heeft sterk gewelfde vormen die de nadruk leggen op de emotionele aantrekkingskracht die kenmerkend is voor een Lexus. Daarbij levert de krachtige, achterin geplaatste elektromotor een belangrijke bijdrage aan de dynamische en lichtvoetige rijeigenschappen.

    De Lexus LF-Z Electrified beschikt over AI (Artificial Intelligence) om te kunnen communiceren met de bestuurder. Zo leert het systeem de voorkeuren en gedragingen van de bestuurder kennen, om bijvoorbeeld ondersteuning te bieden bij het plannen van routes en om informatie te kunnen geven over de bestemming. Het systeem zorgt ook voor meer gemoedsrust bij de bestuurder door tijdens de rit te waken over de veiligheid.

  •         2021 lexus lfz article human machine connection

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    EEN BETERE CONNECTIE TUSSEN MENS EN MACHINE

    Dankzij de Lexus Driving Signature voelt de bestuurder van de LF-Z Electrified zich direct verbonden met functies als acceleratie, remmen en besturing. De auto reageert onder alle omstandigheden zeer direct en in lijn met de intenties van de bestuurder.

    Het design en de technologie van de LF-Z Electrified vormen de basis onder de kwaliteit van het weggedrag. Daarbij is het zwaartepunt optimaal door de plaatsing van de batterij en elektromotor. Dankzij de elektrische aandrijflijn is het ontwerp van de auto niet beperkt door aandrijving van de wielen via de motor en transmissie. De Lexus Driving Signature is mede mogelijk gemaakt door deze evolutie van het traditionele concept van een auto.

    De in lengterichting onder de vloer geplaatste batterij versterkt de torsiestijfheid en verlaagt het zwaartepunt van de auto. Deze opzet helpt bovendien bij het absorberen van rijgeluiden en vibraties. Zo draagt elektrificatie ook bij aan een ruimer interieur en maximale rust en comfort tijdens het rijden, belangrijke merkwaarden van Lexus.

    Het nieuwe DIRECT4 vierwielaandrijvingssysteem verdeelt de aandrijfkracht van de koppelsterke elektromotor volledig variabel over de vier wielen. Afhankelijk van de omstandigheden is de LF-Z Electrified voor-, achter- of vierwielaangedreven. De aandrijflijn reageert zeer direct op het gaspedaal en het stuurwiel, met krachtige acceleraties en een dynamisch bochtgedrag dat volledig in lijn is met de intenties van de bestuurder.

    Door toepassing van ‘steering by wire’ is er geen mechanische verbinding tussen stuur en stuurkolom. Daarmee is er een directere samenhang tussen de besturing en aandrijfkracht, zodat de auto afhankelijk van de rijomstandigheden met een kleinere stuuruitslag kan worden bestuurd. Deze geavanceerde technologie geeft de bestuurder een nauwkeuriger stuurgevoel, dat meer in lijn is met zijn intenties. Het volledig elektronische systeem filtert bovendien ongewenste vibraties die veroorzaakt worden door het wegoppervlak en geeft ondertussen het noodzakelijke stuurgevoel dat nodig is voor een dynamische rijbeleving.

        2021 lf z virtual interior image 01

LF-Z ELECTRIFIED

SERIE VIRTUEEL INTERIEUR

Ter ere van het werelddebuut van de LF-Z Electrified, een elektrisch aangedreven concept car die symbool staat voor het volgende hoofdstuk van Lexus, zijn we een samenwerking aangegaan met drie baanbrekende kunstenaars en ontwerpers om een geheel nieuwe draai te geven aan het interieur van dit nieuwste concept.

  •         2021 lexus lfz article future direction

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    EEN TOEKOMSTIGE DESIGNRICHTING VOOR LEXUS

    De LF-Z Electrified laat zien hoe het design van Lexus zich in de nabije toekomst gaat ontwikkelen. Zijn design stoelt op eenvoudige en tegelijkertijd spannende vormen die bepalend zijn voor zijn krachtige proporties en onderscheidende stijl. Het studiemodel heeft een lage neus, met een vloeiend vormgegeven passagierscompartiment dat uitmondt in een oplopende achterzijde, een designkenmerk van elektrische voertuigen. De grote wielen bevinden zich op de uiterste hoeken van de auto, wat zorgt voor een lager zwaartepunt en een krachtige uitstraling.

    De designers zijn de uitdaging aangegaan om de iconische, spindelvormige Lexus-grille verder te laten evolueren. Hiermee biedt de auto een geheel nieuwe aanblik. Het design vormt tevens een verwijzing naar de prestaties van de DIRECT4 aandrijving, met een vloeiende, dynamische overgang in het oppervlak van de portieren en sterk geprononceerde wielkasten.

    De achterzijde combineert doeltreffende, horizontale lijnen met een vorm die de aandacht vestigt op de wielen. Het resultaat is een krachtige, robuuste uitstraling. Slanke lichtunits zijn voorzien van een nieuwe Lexus logo, dat symbool staat voor een nieuwe generatie van Lexus design.

  •         2021 lexus lfz article tazuna cockpit

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    NIEUWE TAZUNA COCKPIT EN OPEN INTERIEURCONCEPT

    Het nieuwe ‘Tazuna’-concept voor de cockpit tilt de mensgerichte filosofie van Lexus naar een volgend level. Tazuna is geïnspireerd op de relatie tussen een paard en de berijder, die het paard via de teugels commando's geeft. In het interieur van de LF-Z Electrified krijgt dit principe vorm door de dicht bij elkaar geplaatste knoppen op het stuur en een head-up display. Zo zijn veel functies intuïtief te bedienen en heeft u als bestuurder toegang tot belangrijke informatie zonder dat u uw blik van de weg hoeft af te wenden.

    De cockpit is het hart van de auto, terwijl het instrumentarium en andere elementen ten opzichte van de inzittenden relatief laag zijn geplaatst. Dit geeft het interieur een open en ruimtelijke sfeer en de voor Lexus kenmerkende Omotenashi kwaliteit van een gastvrije ruimte waar over elk detail zorgvuldig is nagedacht.

    Een vloeiende overgang van het dashboard naar de voor- en achterportieren maakt het interieur tot een overzichtelijk geheel met hoogstaande kwaliteit. Een glazen panoramadak versterkt het gevoel van ruimtelijkheid.

  •         2021 lexus lfz article advanced features

    LEXUS LF-Z ELECTRIFIED

    GEAVANCEERDE FUNCTIES DIE DE RIJBELEVING VERRIJKEN

    Met AI (Artificial Intelligence) biedt de LF-Z Electrified continu ondersteuning, onder meer door actief de voorkeuren en gedragingen van de bestuurder te leren kennen. Zo maakt spraakbediening het rijden gemakkelijker. Deze functie maakt gebruik van de modernste kunstmatige intelligentie om de gewoontes en voorkeuren van de bestuurder te herkennen en daarop in te spelen. Zo is het systeem steeds beter in staat om ondersteuning te bieden bij taken als het plannen van een route, en om informatie te geven over de eindbestemming. Door deze interactieve bediening ontstaat een dialoog tussen AI en de bestuurder, en fungeert het systeem als ‘lifestyle conciërge’ die helpt bij het verbeteren van de rijbeleving.

    Met een digitale sleutel hebben familie en vrienden zonder fysieke sleutel toegang tot de auto. Gastgebruikers kunnen specifieke functies van de auto bedienen via een smartphone, zoals afsluiten en openen van de portieren. Zo kunt u via pakketbezorgers via de digitale sleutel bijvoorbeeld bestellingen laten afleveren. Zelfs Carsharing is met deze functie mogelijk.

    Voor de portieren is gebruikgemaakt van een E-Latch-systeem. Zodra de berijder of passagier de auto nadert met de sleutel op zak, komen de verzonken portiergrepen automatisch naar buiten. Vervolgens kunt u het portier ontgrendelen door simpelweg een sensor aan de binnenkant van de portiergreep aan te raken. Om de auto te verlaten, kunt u het portier openen door op de daarvoor bestemde knop te drukken. Sensoren houden daarbij de omgeving rond de auto in de gaten, en geven een waarschuwing bij een naderende auto of fietsers. Zo wordt het risico van een ongeval ook bij het uitstappen verminderd.

    Het panoramadak is gemaakt van elektrochromatisch glas, dat u desgewenst kunt dimmen. Het dak heeft ook functies voor privacy en verlichting die het effect van een nachtelijke sterrenhemel nabootst. Via een centraal in het dakpaneel geplaatst touchscreen kunnen de inzittenden voor en achter met elkaar communiceren. De inzittenden achterin beschikken voor maximaal comfort over stoelen met verstelbare rugleuning en een massagefunctie.

    Een Mark Levinson audiosysteem van de nieuwste generatie staat garant voor een geluidsbeleving die vergelijkbaar is met die van gerenommeerde concertzalen. Door gerichte aansturing van de speakers ervaren zowel de bestuurder als de passagiers het geluid onder ideale omstandigheden. Daarbij zorgt een functie voor audiomanagement met noise cancellation dat omgevingsgeluiden worden weggefilterd. Zo kunnen inzittenden zich beter verstaanbaar maken.

TECHNISCHE SPECIFICATIES LF-Z ELECTRIFIED

Totale lengte (mm)
4.880
Totale breedte (mm)
1.960
Totale hoogte (mm)
1.600
Wielbasis (mm)
2.950
Rijklaar gewicht (kg)
2.100
Electrische actieradius – WLTP (km)
600
Batterijtype
Lithium-ion
Batterij vermogen (kWh)
90
Oplaadvermogen (kW)
150
Koeling
Vloeistof
Acceleratie 0-100 km/h (sec)
3,0
Topsnelheid (km/h)
200
Max. vermogen (kW)/max. koppel (Nm)
400/700

LEXUS OPENT IN 2024 NIEUW BUSINESS AND TECHNOLOGY CENTRE

In het Japanse Shimoyama, gelegen in de provincie Aichi, opent Lexus in 2024 een nieuw Business and Technology Centre. Ingenieurs en designers van Lexus kunnen hier samenwerken aan nieuwe producten.

Op deze locatie worden auto's in de praktijk doorontwikkeld op testtrajecten waar zware rijomstandigheden van over de hele wereld worden nagebootst. Dit is mogelijk dankzij het natuurlijk glooiende landschap op het grote complex in Shimoyama.

Op het terrein verrijzen tevens een nieuw Lexus-gebouw en een 'Messe' congrescentrum, waar het bedrijf met externe zakenpartners kan samenwerken aan nieuwe projecten. In beide gebouwen hebben medewerkers van Lexus en van externe partners gelegenheid om op een open en laagdrempelige manier samen te werken, en zo grenzen te verleggen voor de productie van auto's.

De belangrijkste hoeksteen voor de ontwikkeling van nieuwe modellen wordt gevormd door een nieuw Lexus-gebouw met drie verdiepingen. De begane grond krijgt de uitstraling van een pitbox op de Nürburgring. Medewerkers uit alle disciplines kunnen hier samenwerken aan projecten. Zij krijgen de beschikking over de modernste digitale apparatuur, om gemakkelijker nieuwe modellen te kunnen ontwerpen.

De indeling van de designruimte op de eerste verdieping is gericht op maximaal benutten van de creativiteit, met een prominent display voor kleimodellen. Ontwerpers, ingenieurs, experts op gebied van aerodynamica en andere leden van de experimentele afdeling kunnen hier, in het hart van de designafdeling van Lexus, nauw samenwerken aan nieuwe ideeën.

De kantooromgeving op de begane grond heeft een open karakter waarin verschillende disciplines worden gestimuleerd om samen te werken, en zo optimaal gebruik te maken van elkaars creativiteit. Om de ontwikkeling te versnellen zal de werkomgeving zo flexibel mogelijk worden ingedeeld, zodat medewerkers vrij tussen de verdiepingen kunnen bewegen wanneer de werkzaamheden dat verlangen.

Het congrescentrum stimuleert en versterkt de creativiteit van de zakenpartners van Lexus. Behalve een multifunctionele hal heeft het gebouw een garage waar teams en zakenpartners elkaar kunnen ontmoeten om samen te werken aan nieuwe modellen, en deze te bekijken en beoordelen.

De ontwikkeling van testbanen is reeds begonnen en er wordt reeds getest op een openbare, 5,3 kilometer lange route, met een hoogteverschil van 75 meter en verschillende soorten bochten. Hiervoor maakt Lexus gebruik van het natuurlijke landschap. In totaal staan tien verschillende testbanen gepland, waaronder een circuit voor tests met hogere snelheden en banen waar verschillende wegoppervlakken van over de hele wereld worden nagebootst.

Bij de ontwikkeling van het Shimoyama Centre is zorgvuldig nagedacht over belangrijke onderwerpen als het samengaan met de natuurlijke omgeving en lokale gemeenschap.

Bij de ontwikkeling van het Shimoyama Centre is zorgvuldig nagedacht over belangrijke onderwerpen als het samengaan met de natuurlijke omgeving en lokale gemeenschap.