2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato 1920x1080 hero

INTERVIEW MET LEXUS CEO KOJI SATO: DE AUTONOME EN ELEKTRISCHE TOEKOMST

Koji Sato is sinds januari CEO van Lexus. De afgelopen vier jaar was hij al hoofdingenieur bij het premiummerk van Toyota, een functie die hij behoudt. Sato staat aan het begin van dit decennium voor dezelfde uitdagingen als CEO’s van andere merken: hoe bereid je je op wereldwijd niveau voor op de opkomst van geëlektrificeerde, autonome en connected auto’s? Door de hybride-modellen staat Lexus in een goede startpositie om te voldoen aan de huidige emissiestandaarden. Beleidsmakers wereldwijd vragen echter meer. In een interview met Automotive News Europe-uitgever en redacteur Luca Ciferri en correspondent Nick Gibbs schetst Sato hoe hij met Lexus deze uitdagende doelstellingen wil halen.

  • Het inhaken op technologische trends zal een grote uitdaging zijn. Hoe ziet Lexus eruit in 2030?

    Alle Lexus-DNA zat in ons debuutmodel, de eerste generatie LS [uit 1989]. Die was stil, comfortabel en kwalitatief hoogwaardig gefabriceerd. Deze drie elementen vormen onze kernwaarden. Als we ons merk de komende tien jaar verbeteren, dan willen we onze klanten altijd een betere ervaring bieden. Vroeger beoordeelden mensen een auto op basis van de specificaties: op het brandstofverbruik of de acceleratietijd. Vandaag de dag wil de klant vooral een betere beleving. Dat betekent dat we mee emotionele waarde moeten toevoegen. Dat is niet meetbaar.

    Op welke manier zal Lexus de emotionele aantrekkingskracht van zijn auto’s verhogen?

    Onze ingenieurs werken hier hard aan. Aan de ene kant zal CASE [connected, autonoom, shared, elektrisch] een grote invloed hebben op de gehele automotive industrie, niet alleen op Lexus. We willen echter nog steeds uniek zijn. Het zicht op de richting van ons merk niet kwijtraken, om er zo voor te zorgen dat we geen standaardproduct maken. Er wordt gezegd dat geautomatiseerd rijden een auto minder leuk maakt, maar dat denk ik niet. Later dit jaar introduceren we bijvoorbeeld onze eerste generatie technologie voor geautomatiseerd rijden [gebaseerd op Toyota’s Automated Highway Teammate]. Bij deze ontwikkeling proberen we altijd te bepalen hoe de klant zich erbij voelt. Het is oké dat alles wordt gestuurd door computers. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is [om te maken], maar iedereen kan het. Maar als de auto op hoge snelheid op een bocht af rijdt, hoe voel je je dan? We willen een uniek rijgedrag creëren, zelfs in geautomatiseerde modus. Dat helpt ons om voor onze uniciteit te zorgen.

  • 
  

  
    2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato IMG COMBI 01
  • 
  

  
    2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato IMG wat betreft electriciteit

    En wat betreft elektrificatie? Ook daarbij zijn er zorgen dat de auto slechts een gebruiksproduct wordt.

    Geëlektrificeerde technologie is hetzelfde. De huidige vragen over geëlektrificeerde auto’s gaan over de actieradius, wat voor batterij erin zit. Dit is gezond verstand. Maar als je aan de toekomst denkt, moeten we toegevoegde waarde creëren. Genot is zo’n waarde. Ons voorbeeld is de geavanceerde traction control in de LF30 Concept [onthuld op de 2019 Tokyo Auto Show]. Zo kunnen we voor uniek rijgedrag zorgen. We moeten het aspect rijplezier nooit vergeten. Sommigen zullen zeggen dat de auto een doorsnee gebruiksproduct wordt, maar dat denken wij niet.

    Zullen we aan het eind van het decennium een auto zien met een elektromotor in ieder wiel, zoals bij de RF30 Concept?

    Dit concept licht al een tipje van de sluier op van onze koers tegen het einde van 2030. We willen deze auto werkelijkheid maken, maar weten ook dat sommige elementen voor technische moeilijkheden zorgen. Dit is de uitdaging. Wij geloven dat als we de lat hoog leggen, alle ingenieurs hard zullen werken om de hordes te overbruggen. Dit is de stijl van Lexus.

    Lexus introduceert eind dit jaar zijn eerste EV in Europa, de compacte SUV UX 300e. Waar zal deze auto nog meer geleverd gaan worden?

    China, Japan en enkele andere Aziatische landen. Maar de hoofdfocus ligt op Europa en China vanwege de grote vraag en (emissie)regelgeving.

    Waarom niet ook de VS?

    We verkopen de UX in de VS, maar er zijn geen plannen om de EV-versie te introduceren omdat er daar geen vraag naar is en de regelgeving anders is. Onze fundamentele strategie voor geëlektrificeerde technologie is ‘juiste plaats, juiste timing, juiste prijs’.

  • 
  

  
    2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato IMG 03
  • 
  

  
    2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato IMG autonoom

    Lexus introduceert deze herfst zijn eerste auto die autonoom kan rijden. Op welk niveau is dat?

    Het begint op niveau 2, maar de auto zal over-the-air-(OTA-)updates krijgen zodat we het niveau in de toekomst kunnen verhogen. Zowel regelgeving als sociale overwegingen kunnen effect hebben op het niveau dat we kunnen leveren in de echte wereld. We moeten dus goed in de gaten houden wat de verwachtingen zijn van de klanten en hoe de samenleving zich zal aanpassen.

    Zal de klant extra moeten betalen voor de update?

    Daar is nog niets over besloten.

    Zal de auto gebruik maken van lidar?

    Ja.

    Zal autonoom rijden beperkt blijven tot een specifiek model of is het iets dat over het gehele modellenaanbod uitgerold zal worden?

    Geautomatiseerde rijtechnologie focust niet alleen op het allerhoogste niveau. Ons doel is om het uit te breiden over een breed aanbod modellen. Het zal volgend jaar worden toegepast op de eerste generatie geautomatiseerd rijdende auto en daarna zullen we het uitrollen naar andere modellen.

    Welke auto en welke markt zullen de technologie als eerste krijgen?

    Dat hebben we nog niet aangekondigd. [In 2017 toonde Lexus een LS sedanconcept met de geautomatiseerde technologie die is gepland voor 2020.]

    De autonome technologie zal over-the-air (OTA) te updaten zijn. Wanneer is OTA aan te bieden?

    Dat zal niet dit jaar zijn, maar ergens in de toekomst. De auto die deze herfst debuteert zal klaar zijn voor OTA, maar OTA zelf zal dit jaar nog niet mogelijk zijn.

  • 
  

  
    2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato IMG1

    Welke mogelijkheden zijn er om via over-the-air-oplossingen nieuwe inkomstenstromen te genereren?

    Een voorbeeld is het upgraden naar geautomatiseerd rijden, maar ook personalisatie en service.

    Een voorbeeld?

    Een voorbeeld – en dit is gewoon een idee – is dat de klant het rijkarakter zou kunnen upgraden, de onderstelinstellingen of aerodynamica die met de prestaties te maken hebben en deze naar eigen smaak aanpassen. Ze zouden dit kunnen downloaden. Technologische vooruitgang stopt nooit. Bij introductie is de technologie op het perfecte niveau, maar natuurlijk stoppen we nooit met verdere ontwikkeling en dus zullen we weer nieuwe oplossingen vinden.

  • 
  

  
    2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato IMG decennium

    Zal Lexus aan het eind van het decennium een waterstofauto introduceren?

    We investeren in de technologie. Waterstof is een van de oplossingen voor de toekomst. Het kan worden opgeslagen en het tanken gaat even snel als met benzine.

    Wat is het aandeel SUV’s in Lexus’ verkopen en zal dat aandeel blijven groeien?

    Wereldwijd zijn SUV’s goed voor ongeveer 65 procent van onze verkopen. Ons grootste volume is in de VS, waar ze 60 tot 70 procent van onze verkopen vertegenwoordigen. Europa is 80 procent en China is ca. 50 procent. We denken dat deze trend nog zo’n vijf jaar zal doorzetten, maar daarna zullen SUV’s uit de gratie raken en willen mensen iets nieuws. Voor over 10 jaar moeten we ons voorbereiden op iets anders dan de SUV. De LF30 Concept is daar een voorstel voor.

    SUV’s bij Lexus zijn best traditioneel qua carrosserievorm, terwijl de Duitse concurrenten een steeds groter aanbod van SUV-coupés aanbieden. Zal Lexus ook in deze niche stappen?

    We zullen ons modellenaanbod niet uitbreiden om in deze trend te passen.

    Wanneer zal Lexus zijn eerste plug-in hybride aan het aanbod toevoegen?

    Tegen 2025.

    Wat zijn de doelmarkten?

    We denken wereldwijd.

    Andere fabrikanten van grote premium SUV’s hebben snel plug-in hybrides toegevoegd. Waarom blijft Lexus achter in deze niche?

    Wij geloven dat de hybride nog extra werk nodig heeft als je naar de lange termijn kijkt. Het is makkelijk om gewoon een grote batterij toe te voegen, maar voor ons heeft het prioriteit om het gehele hybridesysteem te verbeteren. Dat zal ons helpen om de technologie toe te passen voor zowel batterij-elektrische als brandstofcelauto’s. Dat is de belangrijkste reden dat we de tijd nemen. Het gaat om prioriteiten. Vergeleken met andere merken hebben we nu al een lage CO2-uitstoot.

  • 
  

  
    2020 009 Interview met Lexus CEO Koji Sato IMG COMBI 02
  • Lexus produceert geen auto’s in Europa. Zijn er plannen om in de toekomst een productielocatie toe te voegen, eventueel door een Toyota-fabriek te gebruiken?

    Om auto’s te produceren in Europa moeten we een bepaald volume bereiken. Bovendien blijven we erin geloven dat onze belangrijkste Lexus-fabrieken in Japan moeten staan. Een van onze identiteiten is namelijk Takumi-vakmanschap [een ambachtelijke filosofie waarbij iets menselijks wordt gegeven aan alle aspecten van Lexus-design en -ontwikkeling]. Daar zijn we echt trots op.

    Zou Lexus een model onder de UX toe kunnen voegen?

    We moeten onderzoeken of er een kans is in het B-segment. Daar zijn we op dit moment nog niet zeker van. Veel autofabrikanten duiken op dit segment maar verdwijnen daar soms ook weer, dus het is gecompliceerd. Het is een heel lastig deel van de markt, omdat die wereldwijd gefragmenteerd is. Het B-segment is vooral voor Europa en enkele Aziatische landen, waaronder Japan. Maar de VS? Vergeet het maar.

    Zou het kunnen werken met alleen elektrische aandrijving?

    Die kans is er. Veel fabrikanten ontwikkelen voor dit segment EV’s met korte actieradius.