2020 034 hero

LEXUS DESIGNER KEITAROU HINOUE OVER ZIJN INSPIRATIE

Keitarou Hinoue is een jonge veelbelovende designer bij Lexus. Hij ontwerpt Lexus interieurs op een manier zodat ze voldoen aan de behoeften en voorkeuren van Lexus rijders. Een hele uitdaging nu de auto-industrie aan een nieuw opwindend tijdperk van elektrificatie en autonoom rijden begint.

  • Keitarou kreeg belangstelling voor autodesign door de populaire filmreeks Back to the Future uit de jaren 80. Als jonge jongen raakte hij gefascineerd door de inmiddels beroemde DeLorean DMC-12, een aluminiumkleurige sportauto die in de filmtrilogie een belangrijke rol als tijdmachine heeft.

  • 
  

  
    2020 034 IMG ontwerpfilosofie

    ONTWERPFILOSOFIE LEXUS

    Keitarou: “Ik kocht een geïllustreerd boek over het werk van Giorgetto Giugiaro, de man die de DeLorean heeft ontworpen. Op die manier kwam ik meer te weten over het ontwerpen van auto’s. Ik was zo enthousiast dat ik besloot hier mijn beroep van te maken. Toen ik vervolgens rond 2006 op de middelbare school zat, las ik in een tijdschrift over de ontwerpfilosofie van Lexus en wilde ik designer bij Lexus worden. Ik studeerde productontwerp aan de Kyoto City University en ging in 2012 aan de slag bij Toyota Motor Corporation waartoe Lexus behoort.”

    Keitarou richt zich op het interieur van Lexus modellen. “Omdat ik materialen en ontwerpen wil maken die aangeraakt kunnen worden”, legt hij uit. “Ik werkte bijvoorbeeld aan het interieurontwerp van de Lexus LS. Van het stuur en de stoelen tot het totale interieur. Hierna raakte ik betrokken bij een meer geavanceerde ontwikkeling van interieurdesign. In 2019 haalde ik mijn masterdiploma branding en productontwerp aan de gerenommeerde Domus Academy in Milaan.”

  • 
  

  
    2020 034 IMG aantrekkingskracht

    NATUURLIJKE AANTREKKINGSKRACHT

    Zijn creatieve inspiratie haalt Keitarou uit de natuur. “Ik geloof dat er een fundamentele reden is waarom we bepaalde vormen mooi vinden. Of het nu uit de natuur, de wetenschap of de kunst is. Voor mij is het vaak iets wat afgeleid is van de natuurlijke wereld, ontwikkeld uit dingen die ik als kind heb meegemaakt of geleerd. Toen ik heel jong was, keek ik naar insecten en andere dieren. Hier maakte ik foto’s van. Op die manier leerde ik over vormen van natuurlijke oorsprong. Vormen waarvan ik denk dat ze een natuurlijke aantrekkingskracht hebben op de zintuigen van mensen. En ook films en strips spelen een rol die inspirerend kan zijn voor de manier waarop ik een interieur ontwerp.”

  • 
  

  
    2020 034 IMG inspelen op behoefte

    INSPELEN OP BEHOEFTEN KLANT

    Anticiperen – weten hoe in te spelen op de behoeften van de klant – staat centraal in hoe Lexus zijn klanten benaderd. Keitarou: “Door goed na te denken over het gedrag en de intenties van gebruikers, kunnen we vooraf bepaalde eigenschappen definiëren. Op die manier kunnen we de richting van het ontwerp nauwkeuriger bepalen en gaat de ontwikkeling hiervan sneller en efficiënter. In plaats van te denken: ‘ik wil dat het ontwerp op deze manier wordt gebruikt’, denk ik: ‘klanten zullen het ontwerp op deze manier willen gebruiken’. Daarbij probeer ik onverwachte manieren te bedenken waarop iemand mijn ontwerp gebruikt.”

    Keitarou erkent het belang van continu onderzoek naar menselijk gedrag om op die manier op de hoogte te blijven van maatschappelijke trends. Hierdoor behouden nieuwe producten hun geavanceerde karakter.

  • 
  

  
    2020 034 IMG verlangen

    VERLANGEN NAAR SCHOONHEID

    De ontwerpfilosofie L-finesse van Lexus staat centraal in het werk van de ontwerpers van Lexus. “Hiermee willen we ons autodesign meer in de hoek van kunst brengen. Door geavanceerde technologieën, een verlangen naar schoonheid en takumi-vakmanschap samen te brengen”, vertelt Keitarou. “Door continu te anticiperen op hoe onze klanten zich zullen voelen, streven we ernaar aspecten in onze ontwerpen te verweven die verder gaan dan de vorm ervan.”

  • 
  

  
    2020 034 IMG tradities

    LEXUS TRADITIES IN COMBINATIE MET FRISSE IDEEËN

    Toen Keitarou gevraagd werd het interieur voor zijn favoriete Lexus te ontwerpen, koos hij de Lexus LS met modeljaar 2018, de eerste auto waar hij in dienst van Lexus aan werkte. “Ik was vastbesloten alles te geven. Hoe ik bepaalde dingen moest aanpakken, werd me verteld door senior designers bij Lexus. Daardoor waren mijn team en ik in staat de door hen gecultiveerde Lexus tradities te gebruiken, in combinatie met de frisse ideeën van jongere ontwerpers. Op die manier konden we, los van de gangbare praktijk, volledig nieuwe designrichtingen bedenken.”

  • 
  

  
    2020 034 IMG veranderingen

    AUTO STAAT AAN DE VOORAVOND VAN GROTE VERANDERINGEN

    Met het oog op de toekomst ziet Keitarou een verdere samenwerking tussen de auto en zijn bestuurder als aanjager van nieuwe designkansen. Een concept dat in Japan 'aisha' heet – in Japan verwijzen automobilisten hiermee naar hun auto. ‘Aisha’ betekent geliefde auto. “Zowel de auto als mobiliteit in zijn geheel staat aan de vooravond van grote veranderingen. Door een mensgerichte benadering wil Lexus een rijke levensstijl openen door ‘aisha’ toe te passen in zijn designs. Dit maakt een wederzijdse groei van auto en bestuurder als partners in het leven mogelijk”, aldus Keitarou.

  • 
  

  
    2020 034 IMG bewgende ruimtes

    BEWEGENDE RUIMTES WORDEN BELANGRIJKER

    “Met name met geëlektrificeerde auto’s wordt het interieurontwerp mogelijk eenvoudiger en zal de hoeveelheid bruikbare ruimte in een auto toenemen. Dat is precies waarom ik denk dat bewegende ruimtes zoals de auto nog belangrijker zullen worden. Ik wil heel zorgvuldig overwegen hoe de behoeften van elke gebruiker hierin is in te passen zodat we een ontwikkeling kunnen nastreven waarmee we de best mogelijke bewegende ruimtes en belevingen kunnen bieden”, besluit Keitarou.