Lexus UX 250h ontmoet Lexus RX 400h

LEXUS EN HYBRIDE AL 15 JAAR ONAFSCHEIDELIJK

Ken je de uitdrukking: ‘time flies when you're having fun’? Daar hebben we bij Lexus een parodie op bedacht: ‘time flies when you are innovative’. Want jawel: Lexus en hybride technologie zijn al 15 jaar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Precies 15 jaar geleden introduceerde Lexus zijn eerste hybride-model: de RX 400h.

  • 
  

  
    2020 039 IMG 33 procent zuiniger

    33% ZUINIGER

    De Lexus RX 400h, wie kent hem nog. Het was in 2005 de eerste SUV met zelfopladende hybride-technologie. Dankzij een efficiënte 3,3-liter V6 benzinemotor, twee elektromotoren en een relatief licht 288V-batterijpakket was de RX 400h in staat om een gemiddeld verbruik van 8,1 l/100 km te noteren. Daarmee was de RX 400h liefst 33% zuiniger dan de RX 300 met alleen een benzinemotor. In de stad kon de verbruikswinst zelfs oplopen tot 67%.

  • START VAN REVOLUTIE

    De RX 400h was het begin van een revolutie op het gebied van aandrijflijntechnologie. Inmiddels hebben Lexus en Toyota samen meer dan 24.000 geregistreerde patenten voor zelfopladende hybrides en EV-technologie. Bovendien kwamen er na de RX 400h diverse hybride modellen bij. Vandaag de dag is 99% van alle in Nederland geleverde Lexus modellen een hybride.

  • 
  

  
    2020 039 IMG KAIZEN

    KAIZEN

    En dat allemaal dankzij onze filosofie ‘Kaizen’: het continu willen verbeteren van elk onderdeel van een auto. Uiteraard is de focus daarbij ook gericht op de elektromotoren van de zelfopladende hybride-aandrijflijn. Sinds de RX 400h heeft Lexus daarbij belangrijke stappen gezet. Zo zijn de elektromotoren van nu nog maar half zo groot als in 2005. Ondanks de compacte afmetingen is hun vermogensoutput met maar liefst 200% toegenomen. De uiteindelijke efficiencysprong komt daarmee op 400%. En Lexus blijft verbeteren, continu. Dat belooft wat voor de toekomst.

  • ELEKTRISCHE RIJDEN, STEEDS VAKER

    Dankzij alle technologische ontwikkelingen kunnen hybride modellen van Lexus nog meer gebruik maken van de EV-modus, helemaal in steden waar de hybride technologie vaker energie terugwint. De nieuwe Lexus UX 250h kan bijvoorbeeld al ruim 50% van de tijd elektrisch aangedreven rijden.

  • 
  

  
    Onmiskenbaar gevoel van verfijning en luxe

    GROOT VERSCHIL

    Over de UX 250h gesproken: om stil te staan bij het 15-jarig jubileum en het succes van de hybride technologie te vieren, hebben we de UX 250h – uitgerust met de vierde generatie van Lexus hybride-technologie - naast een Lexus RX 400h uit 2005 gezet. Het vergelijk laat zien hoe snel de hybride technologie zich heeft kunnen ontwikkelen in 15 jaar tijd.

  • ZEER COMPACT EN LICHT

    Bijzonder aan de vierde generatie Lexus hybride-technologie is dat - in het geval van de UX 250h – de hybridetransaxle zowel de elektromotor als de verbrandingsmotor aanstuurt en toch zeer compact en licht is. Bovendien zijn de wrijvingsverliezen in dit systeem met 25% teruggebracht. Zelfs de Power Control Unit, die zich boven de transaxle bevindt, is verder verbeterd. Ten opzichte van de eerste PCU’s is hij 50% lichter en zijn de energieverliezen met 80% teruggebracht. En hij is aanzienlijk stiller dan zijn voorgangers.