2019 026 Waarom Lexus al dertig jaar vooruitstrevend is 1920x1080 hero

LEXUS IS AL DERTIG JAAR VOORUITSTREVEND

Een andere kijk op luxe, dat is het motto van Lexus. Of je het nu over het Takumi-vakmanschap hebt of over het creëren van nieuwe segmenten – zoals dat van de luxe crossover – Lexus doet altijd iets bijzonders. Dat wordt geaccentueerd door de hybride aandrijflijnen waarmee Lexus het beeld van premium auto’s voorgoed veranderde.

  • 
  

  
    2019 026 Waarom Lexus al dertig jaar vooruitstrevend is IMG1 680

    Tot aan de millenniumwisseling werden premium auto’s vrijwel altijd door een benzine- of dieselmotor met acht of zelfs twaalf cilinders aangedreven. Het hoge brandstofverbruik werd daarbij voor lief genomen. De mening over deze dorstige krachtbronnen veranderde snel toen rond de eeuwwisseling de zorgen over het milieu en de schaarste van fossiele bronnen toenamen. Luxe auto’s vroegen om een nieuwe benadering: hoe konden zij efficiënter worden zonder aan souplesse in te leveren?

  • 
  

  
    2019 026 Waarom Lexus al dertig jaar vooruitstrevend is IMG2 680

    BAANBREKENDE AANDRIJFLIJN

    Het antwoord kwam van Lexus: de zelfopladende hybride aandrijflijn. Lexus was in 2005 de eerste die een luxe crossover met een zelfopladende hybride aandrijflijn presenteerde: de RX 400h. De aandrijflijn van dat model bestaat uit een 3,3-liter V6 benzinemotor, een elektromotor en een accupakket, die elkaar tijdens het rijden ondersteunen. Elektrische energie wordt tijdens het rijden opgewekt door de verbrandingsmotor, maar ook tijdens het remmen. Het accupakket slaat die energie op en voedt daarmee de elektromotor. Dat maakt het mogelijk om korte afstanden volledig elektrisch te rijden. Opladen van het accupakket via een laadpaal is niet nodig.

  • 
  

  
    2019 026 Waarom Lexus al dertig jaar vooruitstrevend is IMG3 680

    VEEL VERMOGEN, LAAG VERBRUIK

    De hybride aandrijflijn bleek een gouden zet en is sindsdien onderdeel van het innovatieve karakter van Lexus. De tweede generatie van de hybride aandrijflijn, die in 2007 in de Lexus LS 600h verscheen, bestaat uit een 5,0-liter V8 benzinemotor en een elektromotor die gezamenlijk 327 kW/445 pk en 520 Nm koppel leveren. De hybride aandrijflijn in de LS 600h levert het vermogen en de prestaties die normaliter met bijvoorbeeld een V12 worden geassocieerd. Desondanks bedraagt het verbruik slechts 9,29 l/100 km. Toentertijd het laagste in zijn klasse.

  • 
  

  
    2019 026 Waarom Lexus al dertig jaar vooruitstrevend is IMG4 680

    SPORTIVITEIT EN EFFICIËNTIE

    Lexus had sportiviteit en efficiëntie voor ogen bij de ontwikkeling van de derde generatie van de zelfopladende hybride aandrijflijn. De IS 300h uit 2013 is het eerste model met nieuwe techniek: de aandrijflijn bestaat uit een nieuwe 2,5-liter Atkinson benzinemotor en een elektromotor. Het brandstofverbruik bedraagt slechts 4,3 l/100 km, opnieuw toonaangevend in zijn klasse. De sportieve hybride aandrijflijn vond ook zijn weg naar de NX en de RC 300h coupé.

  • 
  

  
    2019 026 Waarom Lexus al dertig jaar vooruitstrevend is IMG5 680

    MULTI STAGE HYBRID SYSTEM

    Het absolute vlaggenschip van hybride technologie is de LC 500h. Onder het futuristisch vormgegeven koetswerk gaat het innovatieve Multi Stage Hybrid System schuil. Dat bestaat uit een 3,5-liter V6-motor met 220 kW/299 pk vermogen, een elektromotor van 132 kW/179 pk. Dankzij de innovatieve technologie accelereert de LC 500h in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl hij slechts 8,1 l/100 km verbruikt en 150 g CO2/km uitstoot.

  • 
  

  
    2019 026 Waarom Lexus al dertig jaar vooruitstrevend is IMG6 680

    GRENZEN VERLEGGEN

    Opnieuw verlegt Lexus de grenzen op het gebied van efficiëntie, sportiviteit en uitstoot. Zestig prototypes reden gezamenlijk meer dan tien miljoen kilometer om de vierde generatie van de hybride aandrijflijn tot het uiterste te testen. En dat werpt zijn vruchten af op het gebied van brandstofverbruik: de nieuwe ES 300h verbruikt slechts 5,3 l/100 km bij een CO2-uitstoot van slechts 100 g/km. De nieuwe UX 250h verbruikt nóg minder: slechts 4,1 l/100 km en heeft een CO2-uitstoot van slechts 94 g/km.

  • 99 PROCENT IS HYBRIDE

    Het voortdurende streven naar perfectie van Lexus en de eindeloze testkilometers hebben ertoe geleid dat het merk bekendstaat als de expert in hybride technologie. Niet voor niets is er van elk model in het gamma een hybride variant beschikbaar en is zelfs 99 procent van alle verkochte Lexus modellen in Europa een hybride.