2019 025 Hoe Lexus de verkeersveiligheid verbetert 1920x1080 hero

HOE LEXUS DE VERKEERSVEILIGHEID VERBETERT

Nog niet zo lang geleden moest een bestuurder in geval van nood vertrouwen op de passieve veiligheidsvoorzieningen in zijn auto, zoals de gordels, de airbags en de kooiconstructie. Ondertussen is er veel veranderd. Wat bij Lexus ooit met een stuurairbag begon, evolueerde tot het allesomvattende Lexus Safety System+. Dit is hoe Lexus al dertig jaar lang de verkeersveiligheid verbetert.

  • 
  

  
    2019 025 Hoe Lexus de verkeersveiligheid verbetert IMG1 680

    ’S WERELDS EERSTE STUURWIEL MET AIRBAG

    Toen Lexus in 1989 de LS 400 introduceerde, verlegde het de grenzen in het topsegment. Niet alleen was de LS 400 uitzonderlijk snel en gestroomlijnd, hij was ook nog eens bijzonder veilig. De Lexus was de eerste productieauto met een in het stuurwiel geïntegreerde SRS-airbag, de voorloper van de huidige airbagsystemen die alle inzittenden van de auto beschermen. Lexus focust zich sindsdien actief op de ontwikkeling van airbags, wat in 2005 leidde tot ’s werelds eerste passagiersairbag met een tweekamersysteem in de Lexus IS 200. De unieke technologie biedt tijdens een ongeval betere bescherming voor het hoofd en de schouders van de inzittenden.

  • 
  

  
    2019 025 Hoe Lexus de verkeersveiligheid verbetert IMG2 680

    TOTAL HUMAN MODEL FOR SAFETY

    Bij de ontwikkeling van nieuwe veiligheidssystemen richt Lexus zich niet alleen op technische hulpmiddelen, maar ook op menselijk gedrag. Hoe reageert iemand op een impact? Om dat te onderzoeken gebruikt Lexus THUMS (Total Human Model for Safety), een digitaal testprogramma dat de impact van een ongeval op de spieren, organen en botten in het menselijk lichaam simuleert. THUMS kan personen van verschillende leeftijden en zelfs zwangerschappen simuleren. Een normale crashtestdummy signaleert de risico’s op ongeveer twintig punten, maar THUMS doet dat op maar liefst 20 miljoen punten in het menselijk lichaam.

  • 
  

  
    2019 025 Hoe Lexus de verkeersveiligheid verbetert IMG3 680

    LEXUS SAFETY SYSTEM+

    In 2015 bundelde Lexus zijn kennis over veiligheidssystemen in het Lexus Safety System +, dat debuteerde in de vierde generatie van de RX. Lexus Safety System + bevat onder meer het Pre-Collision System (PCS), dat het risico op een aanrijding signaleert en de bestuurder waarschuwt en zo nodig een noodstop uitvoert. Verder zorgen Lane Departure Alert en Lane Keeping Assist ervoor dat de auto tussen de belijning van de rijstrook blijft. Dankzij Adaptive Cruise Control behoudt de Lexus een veilige afstand tot zijn voorganger, terwijl Automatic High Beam en Adaptive High Beam voor een optimaal lichtbeeld zorgen.

  • 
  

  
    2019 025 Hoe Lexus de verkeersveiligheid verbetert IMG4 680

    NOOIT EERDER TOEGEPASTE TECHNOLOGIEËN

    99 procent van alle Lexus modellen in Europa is uitgerust met Lexus Safety System + en dat motiveert Lexus om door te pakken. De vijfde generatie Lexus LS was het eerste model dat uitgerust is met het verbeterde Lexus Safety System +A. Dat bevat maar liefst drie technologieën die nooit eerder in de auto-industrie toegepast zijn. Wat te denken van het Pre-Collision System met voetgangersdetectie en stuurassistentie, een tweetraps Adaptive High-beam System en Front Cross-Traffic Alert, dat voor een kruispunt kruisend verkeer detecteert en de bestuurder waarschuwt als hij dreigt door te rijden als dat niet veilig is. Verder ondersteunt Lexus CoDrive met behulp van Lane Tracing Assist en Dynamic Radar Cruise Control de bestuurder. Ideaal op slingerende wegen en in de file.

  • 
  

  
    2019 025 Hoe Lexus de verkeersveiligheid verbetert IMG5 680

    MOBILITEIT VOOR IEDEREEN

    Lexus gelooft dat deze veiligheidssystemen bijdragen aan een grotere verkeersveiligheid en het verminderen van (dodelijke) verkeersongevallen. Verder dragen de veiligheidssystemen bij aan de mobiliteit van ouderen en gehandicapten. Zo bevordert Lexus een maatschappij waarin iedereen kan genieten van veilige en duurzame mobiliteitsoplossingen.