2021 014 hero

LEXUS LEGT DE LAT HOOG

Lexus maakte zijn werelddebuut in 1989 op de Amerikaanse markt. Twee jaar daarvóór publiceerde Lexus het Lexus Covenant – een soort geboorteakte van het merk, dat destijds door alle medewerkers van Lexus werd ondertekend. Dat convenant is vandaag de dag nog steeds van toepassing.

  • Ruim voordat Lexus zijn eerste auto produceerde, legden het management en de medewerkers van Lexus vast wat hen het gehoopte succes moest brengen. Samengevat in drie punten:

    1. 1. We doen het meteen vanaf het begin helemaal goed.
    2. 2. We behandelen de klant alsof hij te gast is in ons eigen huis.
    3. 3. Wij werken met uitsluitend de beste dealers ter wereld.

  •         2021 014 img1 KWALITEIT DEALERNETWERK

    KWALITEIT DEALERNETWERK

    Bij de opbouw van het Amerikaanse dealernetwerk speelde kwaliteit voor Lexus dus een cruciale rol. In het convenant stond immers dat men uitsluitend met de beste dealers ter wereld zou werken. Lexus streefde ernaar bij de introductie van het merk in Amerika 130 dealers te hebben. De animo bij potentiële dealers was enorm groot: maar liefst 1.500 dealerbedrijven meldden zich aan voor het dealerschap van Lexus.

  • GEEN CONCESSIES

    Slechts zeventig daarvan voldeden aan de criteria van Lexus: alleen die hadden de juiste mindset, het juiste DNA én de juiste focus op de klant om in aanmerking te komen voor het Lexus dealerschap. Lexus wees dus ruim 1.400 dealers af en kwam daardoor zestig dealers tekort voor het gewenste aantal dealers voor de introductie. De Lexus organisatie vond dat echter minder erg dan in zee te gaan met partners die niet de allerbeste zijn. De dealers zijn de belangrijkste schakel tussen autofabrikant Lexus en de klant. Daar wil Lexus geen enkele kwaliteitsconcessie doen, zó belangrijk is de klant voor Lexus!

  •         2021 014 KLANT ALS GAST IN ONS EIGEN HUIS

    KLANT ALS GAST IN ONS EIGEN HUIS

    In het convenant uit 1987 staat het volgende: “Bij Lexus behandelen we iedere klant zoals wij onze gasten bij ons thuis ontvangen”. Nu, bijna 35 jaar later, geldt dat nog onveranderd. Optimale behandeling van de klant, alsof die te gast is in ons eigen huis, is nog altijd het motto van Lexus en de Lexus dealers. Het Lexus Experience programma en de Omotenashi klantbehandeling zijn onderdeel van ons DNA! Dat geldt voor het merk, voor de dealers en voor alle medewerkers van Lexus, zowel Sales als After Sales.