2019 020 Lexus RX pionier 1920x1080 hero

LEXUS RX - PIONIER IN HET CROSSOVERSEGMENT

Hoe vestig je jezelf als fabrikant van luxe auto’s? Door de bestaande markt op te schudden. Iets wat Lexus op het lijf is geschreven. Met zijn eerst model – de LS 400 uit 1989 – bracht Lexus veel teweeg in het premium sedansegment. Maar één model creëerde zelfs een geheel nieuwe markt: de Lexus RX, de allereerste luxe SUV met een zelfopladende hybride aandrijflijn.

  • Lexus herkende al vroegtijdig de groeiende vraag naar een nieuw type auto. Mensen wilden namelijk een hoge instap, veel ruimte en veiligheid, maar niet veroordeeld zijn tot een traditionele, onzuinige SUV. Lexus creëerde daarom een radicaal nieuw concept dat de praktische kwaliteiten van een SUV met de rijeigenschappen van een sedan combineert: de luxe crossover.

  • 
  

  
    2019 020 Lexus RX pionier IMG1 680

    SINDS DE START EEN SUCCES

    De RX was oorspronkelijk ontworpen voor de Amerikaanse markt, waar hij in 1997 debuteerde. Het publiek was zeer enthousiast en journalisten waren lovend over de goede rijeigenschappen. Al in het eerste jaar werden in de Verenigde Staten 42.000 exemplaren verkocht. De concurrentie zat uiteraard niet stil en in navolging van de RX ontstond een geheel nieuw marktsegment.

  • 
  

  
    2019 020 Lexus RX pionier IMG2 680

    GROOT, RUIM EN AERODYNAMISCH

    Het luxe crossoversegment was ondertussen een feit, maar Lexus zou Lexus niet zijn als het opnieuw zijn grenzen zou verleggen. In 2003 maakte de tweede generatie RX zijn debuut. Die was niet alleen groter en ruimer, maar ook gestroomlijnder. Het was tevens de eerste luxe SUV met een zelfopladende hybride aandrijflijn. Die maakt de RX 400h niet alleen zeer krachtig en dynamisch, maar ook zuinig. Het gemiddelde verbruik van 8,3 l/100 km was een van de laagste in zijn klasse.

  • 
  

  
    2019 020 Lexus RX pionier IMG3 680

    1,45 MILJOEN LEXUS HYBRIDES

    Lexus bleef met de derde generatie de grenzen op het gebied van veiligheid, efficiëntie en rijgedrag verleggen. Zo maakte het publiek in 2008 voor het eerst kennis met de nieuwe L-designtaal, LED-koplampen en de Lexus touchpad. In 2015 verscheen de huidige vierde generatie op de markt die een onderscheidend uiterlijk combineert met een zuinige hybride aandrijflijn. Dat vormt de kern van Lexus. Tot op de dag van vandaag er zijn er meer dan 1,45 miljoen Lexus hybrides verkocht.

  • PIONIER IN CROSSOVER-SEGMENT

    Uit het wereldwijde succes van de Lexus RX kwamen ook twee nieuwe modellen voort: de NX in 2014 en de compacte UX in 2019. Zo blijft Lexus meer dan twintig jaar na de introductie van de eerste RX zijn pioniersrol in het crossoversegment verstevigen.