2020 020 Lexus UX 300e electrified hero

LEXUS UX 300e: ‘LEXUS ELECTRIFIED’ RIJBELEVING VOLGENS TAKUMI-MEESTERS

Een laag zwaartepunt en een sterk platform zorgen voor een precieze handling en een hoog rijcomfort. De Takumi-meesters geven op Europese wegen vorm aan de ‘Lexus electrified’ rijbeleving van de later dit jaar te introduceren Lexus UX 300e. Het bereiken van soepele en moeiteloze rijeigenschappen zijn mogelijk dankzij de volledig nieuwe elektrische aandrijflijn, de goede controle over carrosseriebewegingen en de shift-by-wire-technologie.

  • 
  

  
    2020 020 Lexus UX 300e electrified IMG Takumi meesters

    TAKUMI-MEESTERS

    De Lexus UX 300e combineert het raffinement en de stilte van wereldklasse met een messcherp dynamisch karakter vol rijplezier. Daarvoor wordt nauw samengewerkt met de Takumi-meesters van Lexus. Het ingenieursteam van de UX 300e ontwikkelde een reeks nieuwe technologieën, die alle zijn gericht op een unieke ‘Lexus electrified’ rijbeleving.

    Bij Lexus wordt de titel ‘Takumi’ toegekend aan de experts die ten minste 60.000 uur ervaring met studie en praktijk hebben op een bepaald gebied. Dat staat gelijk aan acht uur per dag, 250 dagen per jaar voor 30 jaar lang. Hun grote kennis ondersteunt de toewijding van Lexus voor kwaliteit in zowel ontwikkeling als productie.

  • 
  

  
    2020 020 Lexus UX 300e electrified IMG Sterk platform

    ZEER STERK PLATFORM, LAAG ZWAARTEPUNT

    ‘Plezier’ stond hoog op de lijst met ‘must haves’ die hoofdingenieur Takashi Watanabe opstelde voor de UX 300e. Dat heeft gezorgd voor een volledig elektrische rijbeleving, die zowel dynamisch als extreem verfijnd is. Dat is mede te danken aan het lage zwaartepunt van de auto – een eigenschap die mogelijk is door de batterij onder de carrosserie te plaatsen en de elektromotor laag in de motorruimte. Ook het speciaal versterkte, maar toch lichtgewicht platform van de UX (GA-C) draagt bij aan het rijplezier.

  • 
  

  
    2020 020 Lexus UX 300e electrified IMG Takumi rijbeleving

    TAKUMI-RIJBELEVING

    Takumi-meesters hebben het onderstel van de Lexus UX 300e getest op zowel de weg als testcircuits in Japan. Vervolgens is het onderstel op Europese wegen nog verder verfijnd, om zo de juiste veerweg en demping te vinden om alle oncomfortabele oneffenheden weg te filteren. Het resultaat van deze tests zijn speciaal voor de UX 300e ontwikkelde schokdempers, die zorgen voor een lineair stuurgevoel en optimale controle van carrosseriebewegingen.

    De Takumi-meesters gebruiken hun ervaring in het maken van auto’s binnen het gehele Lexus aanbod, inclusief high-performance-modellen. Op basis van hun feedback is een versteviging aangebracht in de stuurinrichting bij de vooras, voor een nog directer en nauwkeuriger stuurgevoel. Al direct bij het insturen van een bocht zorgt dit voor extra responsiviteit, wat de UX 300e de uniek precieze en verfijnde stuureigenschappen van een Lexus geeft.

  • AANGEPASTE REMMEN EN BANDEN

    De speciaal voor de nieuwe UX 300e ontwikkelde schijfremmen, voor en achter geventileerd, verbeteren de remprestaties van de eerste volledig elektrische Lexus. Tegelijkertijd benadrukken de modelspecifieke 17- en 18-inch wielen het kwaliteitsgevoel, de stilte en de uitzonderlijke handling en stabiliteit van de auto.

  • GLOEDNIEUWE, VOLLEDIG ELEKTRISCHE AANDRIJFLIJN

    De gloednieuwe, volledig elektrische aandrijflijn van de UX 300e is geoptimaliseerd voor rijden in druk verkeer in de stad. Een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor/generator zorgt voor moeiteloze lineaire acceleratie: van 0 naar 100 in 7,5 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. De acceleratie-eigenschappen zijn geoptimaliseerd voor stedelijke omstandigheden. Bij lage snelheden, zoals fileverkeer, ligt de nadruk bijvoorbeeld op beheerste controle van de snelheid. Wanneer op de snelweg ingevoegd moet worden, dan ligt de focus juist op een continu krachtige acceleratie.

    De Lexus ingenieurs hebben ook een compacte nieuwe aandrijfas ontwikkeld, die zorgt voor toonaangevende aandrijflijnprecisie. Voor een zeer soepele loop zijn ook verbeteringen zoals het polijsten van de tandwielen en een geoptimaliseerd smeringssysteem doorgevoerd.

  • 
  

  
    2020 020 Lexus UX 300e electrified IMG moeiteloze acceleratie

    MOEITELOZE ACCELERATIE, VIER AFREMNIVEAUS

    De nieuwe Power Controle Unit (PCU) van de UX 300e maakt het mogelijk om met weinig input via het gaspedaal toch moeiteloos soepel en responsief te rijden. De Lexus ingenieurs hebben ervoor gezorgd dat de acceleratie zelfs nog soepel is wanneer het pedaal wat abrupt wordt ingedrukt. De PCU onderdrukt onregelmatige snelheidswisselingen van de auto, zelfs bij hellingen, zodat de rit nog comfortabeler is.

    Met schakelpaddles aan het stuurwiel is het afremmen van de UX 300e in vier niveaus te controleren. Zo biedt de UX 300e ook bij vaak stoppen in stedelijk verkeer of bij het rijden op bochtige wegen een betrokken rijgedrag.

  • 
  

  
    2020 020 Lexus UX 300e electrified IMG Shift by wire

    ‘SHIFT-BY-WIRE’-TECHNOLOGIE

    Een ander centraal punt in de interactie tussen de UX 300e en zijn bestuurder is de verfijnde bediening van de transmissie. De compacte hendel past comfortabel in de handpalm en maakt gebruik van de nieuwe ‘shift-by-wire’-technologie van Lexus. Zo krijgt het schakelen tussen reverse, neutral en drive een premium gevoel. Bovendien is de schakelweg verkort, zodat sneller geschakeld kan worden.

    “Voor de nieuwe UX 300e crossover hebben we een ‘electrified’ rijbeleving gecreëerd die uniek is voor Lexus,” zegt hoofdingenieur Takashi Watanabe. “De duizenden uren die onze Takumi-meesters in de auto hebben geïnvesteerd zorgen voor een dynamische verfijning die een nieuwe standaard zet voor het segment.”

  • De Lexus UX 300e wordt in oktober geïntroduceerd in geselecteerde Europese markten, waaronder Nederland.