Lexus UX 250h ontmoet Lexus RX 400h

LEXUS UX 250h ONTMOET LEXUS RX 400h: RIJEIGENSCHAPPEN

In 2005 brengt Lexus de RX 400h op de markt. Een mijlpaal in de historie van Lexus, want de RX 400h is ’s werelds eerste luxe premium SUV met hybride aandrijving. Om deze gebeurtenis onder de aandacht te brengen, zetten we de RX 400h naast de Lexus UX 250h. Een uniek vergelijk dat laat zien hoe Lexus’ hybride technologie, rijeigenschappen en design gegroeid zijn.

  • 
  

  
    2020 038 IMG rijeigenschappen

    RIJEIGENSCHAPPEN

    In het eerste deel van de ontmoeting tussen de Lexus RX 400h en de Lexus UX 250h ligt de focus op de hybride technologie van beide auto’s en hoe deze in de loop der tijd gegroeid is. In het derde gedeelte staat het design centraal. In dit tweede deel lichten we de rijeigenschappen eruit. Op Lexus’ testcircuit in het Belgische Zaventem (stadsregio Brussel) zetten we de RX 400h en UX 250h tegenover elkaar.

  • 
  

  
    Onmiskenbaar gevoel van verfijning en luxe

    ‘NO MORE BORING CARS’

    De wegligging van de Lexus UX 250h is het resultaat van de filosofie van één man, Akio Toyoda, de hoogste baas bij Toyota Motor Corporation waarvan Lexus deel uitmaakt. Toyoda heeft zijn racelicentie en mag zichzelf Lexus Master Driver noemen. Hij is van mening dat elke Lexus rijplezier moet leveren: ‘no more boring cars’. Voor de UX 250h heeft dit geleid tot een nieuw, lichtgewicht en extra stijf platform met laag zwaartepunt voor rijeigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van een dynamische en wendbare hatchback. Een heel contrast met de rijeigenschappen van de RX 400h die verfijnde prestaties maar vooral in rechte lijn levert.

  • 
  

  
    2020 038 IMG Ontwikkeld voor de Europese automobilist

    ONTWIKKELD VOOR DE EUROPESE AUTOMOBILIST

    “De Lexus UX 250h is het bewijs van de enorme ontwikkeling die Lexus sinds 2005 – het debuutjaar van de RX 400h – heeft doorgemaakt op het gebied van rijeigenschappen”, vertelt Herwig Daenens, Technical Manager bij Lexus Europe. “De UX 250h is ontwikkeld met de Europese automobilist in het achterhoofd. Veel ontwikkelingswerk is gedaan door Lexus’ R&D Centre in Zaventem. Hij geeft enorm veel rijplezier. Dit is vooral te danken aan zijn nieuwe en ultrastijve voertuigplatform. Dat heeft een extra laag zwaartepunt wat geleid heeft tot een mindere chassisrol. De elektronische stuurbekrachtiging is daarbij superdirect. Heerlijk om mee te rijden.”

  • 
  

  
    2020 038 IMG Laagste zwaartepunt in zijn klasse

    LAAGSTE ZWAARTEPUNT IN ZIJN KLASSE

    Het lage zwaartepunt van de Lexus UX 250h – het laagste in zijn klasse – is deels te danken aan de positie van de hybride batterij die in de wagenvloer is geïntegreerd. Verder heeft Lexus voor onder meer de portieren en motorkap aluminium gebruikt. Ook dit draagt bij aan de dynamische rijeigenschappen van de Lexus UX 250h.

  • 
  

  
    2020 038 IMG benchmark

    LEXUS UX 250h IS BENCHMARK

    “Ik kan mij nog herinneren hoe erg ik onder de indruk was van de kracht en prestaties van de RX 400h”, vervolgt Herwig Daenens. “Ook vandaag spreken zijn lineaire acceleratie, geëlektrificeerde V6-power en stilte tot de verbeelding. Maar sinds zijn debuutjaar 2005 is er veel veranderd. Wat mij betreft is de Lexus UX 250h de huidige benchmark wat betreft hybride technologie. Met zijn onderscheidende design, vlijmscherpe rijeigenschappen en Lexus’ zelfopladende hybride aandrijflijn van de vierde generatie. In vergelijking tot de RX 400h voelt de UX 250h dynamischer en meer betrokken aan waarbij snelheid en toerental beter met elkaar in overeenstemming zijn”, besluit Herwig Daenens.