1. Modellen
  2. ES
  3. Veiligheid

VEILIGHEID

PRE-COLLISION SYSTEM

Behalve tegemoetkomend verkeer registreert het Pre-Collision System ook voetgangers in het donker. Dit is te danken aan een gevoeligere camera die helpt om het aantal verkeersongevallen in het donker terug te dringen, bijvoorbeeld wanneer een voetganger door de koplampen van tegemoetkomend verkeer moeilijk te zien is. Daarnaast is het dekkingsgebied van de millimetergolf radar verbreed, waardoor het systeem nu overdag ook fietsers opmerkt.

DYNAMIC RADAR CRUISE CONTROL

Dit systeem maakt gebruik van een millimetergolf radar en een camera om een veilige afstand tot een voorligger te bewaren. Komt de voorligger tot stilstand, dan remt het systeem de ES 300h ook automatisch af. Zodra de auto weer wegrijdt, trekt ook uw ES weer op. Het systeem maakt zo het werk voor de bestuurder gemakkelijker, met name in situaties van langzaam rijdend verkeer.

Road Sign Assist (RSA) geeft u nuttige informatie over verkeersborden, en indien gekoppeld, met Dynamic Radar Cruise Control kan de auto uw rijsnelheid automatisch aanpassen aan de op de verkeersborden aangegeven maximumsnelheid.

Lane Tracing Assist helpt u als bestuurder om in het midden van de rijbaan te blijven. Het systeem werkt bovendien in scherpere bochten dan de voorgaande generatie. Zodra LTA merkt dat de auto zijn rijbaan verlaat, dan helpt het systeem de bestuurder om op koers te blijven.

Het Lexus Safety System + schakelt de functie Intersect Turn Assist in om aankomend verkeer in de gaten te houden wanneer u op een kruising links- of rechtsaf slaat.

Wanneer u Dynamic Radar Cruise Control heeft ingeschakeld, remt de functie Curve Speed Reduction de auto automatisch af wanneer uw snelheid te hoog is voor de bocht die u wilt nemen.

Bevindt een ander voertuig, een voetganger of fietser zich in of vlak naast uw rijbaan, dan ondersteunt Emergency Steering Assist uw eigen stuurbewegingen om de stabiliteit van de auto te verbeteren, en te voorkomen dat u onbedoeld van rijbaan verandert.

Na dertien jaar van onderzoek en ontwikkeling geeft het optionele BladeScan® Adaptive High-beam System (AHS) - wederom een wereldprimeur van Lexus - u als bestuurder een beter zicht, vergeleken met conventionele LED koplampen. Met deze technologie wordt het licht van 12 LED’s geprojecteerd op een vinvormige, zeer snel ronddraaiende spiegel, en vervolgens door een lens. Tests wijzen uit dat voetgangers en verkeersborden met BladeScan® AHS vanaf grotere afstand worden opgemerkt (al vanaf 56 meter, vergeken met 32 meter voor conventionele systemen), zonder tegemoetkomend verkeer te verblinden.

Het veiligheidsniveau in de nieuwe ES 300h wordt verder verhoogd met de aanwezigheid van tien airbags. Dit zijn onder meer frontairbags voor de bestuurder en passagier, knie-airbags, zijairbags voor en achter en gordijnairbags die de volledige zijkant van de auto beslaan.