1. Modellen
  2. UX
  3. Veiligheid

VEILIGHEID

LEXUS SAFETY SYSTEM + / 5-STERREN EURO-NCAP

De UX is uitgerust met ons revolutionaire Lexus Safety System +, met onder meer een Pre-Collision System dat nu bij daglicht en 's avonds ook voetgangers opmerkt. Het systeem registreert voortaan ook fietsers in het donker. De gecombineerde functies dragen bij aan de toonaangevende veiligheidsprestaties van de UX 250h, die bij de crashtests van Euro-NCAP werd beoordeeld met de maximaal haalbare vijf sterren. Het Lexus Safety System + omvat onder meer:

  • Pre-Collision System met pedestrian detection
  • Dynamic Radar Cruise Control
  • Road Sign Assist - Lane Tracing Assist
  • Automatic High Beam
  • Emergency Steering Assist
  • Intersection Turn Assist.

PRE-COLLISION SYSTEM

Het Pre-Collision System van de UX registreert zelfs overdag voetgangers en is in staat om in het donker ook fietsers te detecteren. Dit is te danken aan een gevoeliger camera om het aantal verkeersongevallen in het donker terug te dringen. Daarnaast is het dekkingsgebied van de millimetergolf radar verbreed, waardoor het systeem nu overdag ook fietsers opmerkt. Heeft het systeem eenmaal bepaald dat de kans op een aanrijding groot is, dan treden automatisch de remmen in werking.

DYNAMIC RADAR CRUISE CONTROL

Het systeem maakt gebruik van dezelfde sensor en een camera om een veilige afstand tot een voorligger te bewaren. Komt de voorligger tot stilstand, dan remt het systeem de UX ook automatisch af. Zodra de auto weer wegrijdt, trekt ook uw UX weer op. Hiermee maakt DRCC het werk voor de bestuurder gemakkelijker, met name in situaties van langzaam rijdend verkeer.
De functie Road Sign Assist (RSA) van de UX 250h herkent verkeersborden en informeert de bestuurder hierover via het multi-information display. Door de koppeling met de Dynamic Radar Cruise Control (DRCC) kan de ingestelde snelheid met een druk op de knop gemakkelijk worden aangepast wanneer RSA een plaatselijk geldende snelheidsbeperking opmerkt. RSA herkent alle belangrijke verkeers- en waarschuwingsborden.
Lane Tracing Assist helpt u als bestuurder om in het midden van de rijbaan te blijven. Het systeem werkt bovendien in scherpere bochten dan de voorgaande generatie. Zodra LTA bemerkt dat de auto zijn rijbaan verlaat, dan helpt het systeem de bestuurder om op koers te blijven.
Het veiligheidsniveau in de UX wordt verder verhoogd met de aanwezigheid van acht airbags. Dit zijn onder meer frontairbags voor de bestuurder en passagier, knie-airbags, zijairbags voor en achter en gordijnairbags die de volledige zijkant van de auto beslaan.