1. Modellen
  2. RZ
  3. Prestaties

PRESTATIES

DE NIEUWE RZ

MAAK KENNIS MET DE VOLLEDIG ELEKTRISCHE RZ

De RZ is de eerste nieuwe Lexus die vanaf het begin werd ontwikkeld als Battery Electric Vehicle (BEV). De kwaliteit en verdere eigenschappen van dit nieuwe e-TNGA platform vormen de basis voor de Lexus Driving Signature. Het platform is uitzonderlijk sterk, met de batterij onder het inzittendengedeelte geïntegreerd in het chassis.

Dit geeft de auto tevens een lager zwaartepunt, een belangrijke voorwaarde voor een goede balans en wegligging, en een directe respons. Het platform is vervaardigd uit extra stevige materialen en metalen, met hoogstaande productieprocessen om een uitzonderlijke stevigheid te kunnen koppelen aan een zo laag mogelijk gewicht.

De RZ is meer dan alleen een auto die voor zijn aandrijving gebruik maakt van elektrische energie, in plaats van een conventionele verbrandingsmotor. Deze auto gaat verder om het opwindende potentieel van nieuwe technologieën maximaal te benutten voor betere prestaties en meer rijplezier. Met zijn emissievrije prestaties brengt de RZ ons een stap dichterbij CO2-neutrale mobiliteit, en daarmee bij een meer duurzame samenleving.
DE NIEUWE RZ

ELEKTRONISCHE E-AXLE

De RZ 450e maakt gebruik van de Lexus e-Axle, een tussen de wielen geplaatste compacte, modulaire unit waarin een elektrische motor, de overbrenging en de elektronische aansturing (ECU) zijn geïntegreerd. Voor de RZ 450e wordt een e-Axle toegepast voor zowel de voor- als achterwielen, gecombineerd met de DIRECT4 vierwielaandrijving om de grip en overbrenging van vermogen te reguleren. Beide e-Axles zijn uitermate stil en efficiënt en zorgen voor een zeer nauwkeurige overbrenging van het vermogen. De voorste elektromotor ontwikkelt een vermogen van 150 kW, wat samen met de 80 kW van de achterste elektromotor resulteert in een totaal vermogen van 230 kW. De compacte afmetingen zijn in belangrijke mate bepalend voor het algehele design van de auto, met als belangrijk voordeel meer ruimte in zowel het interieur als de bagageruimte.

Het optionele One Motion Grip steer-by-wire systeem met vlindervormig stuur is nóg een belangrijke wereldprimeur van Lexus voor de nieuwe RZ 450e. Het systeem draagt bij aan meer dynamische prestaties.

*One Motion Grip is leverbaar vanaf de eerste helft van 2025

De RZ beschikt over een lithium-ion batterijpakket met 96 cellen en een totaal vermogen van 71,4 kWh. De batterij bevindt zich onder het inzittendengedeelte en is een belangrijk onderdeel van het platform als geheel. De plaatsing van de batterij draagt bovendien bij aan het lage zwaartepunt van de auto. Op basis van de gecombineerde WLTP-cyclus geeft de RZ u een actieradius van 480 kilometer, terwijl u de batterij binnen een half uur voor 80 procent kunt opladen, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid of levensduur van de batterij. De efficiency van de RZ is niet alleen te danken aan de voortreffelijke kwaliteit van de batterij, ook de uitgekiende aerodynamische eigenschappen en de elektromotoren zijn daarvoor in belangrijke mate bepalend. Vanuit een belangrijke doelstelling tijdens de ontwikkeling heeft de batterij van onze volledig elektrische RZ na tien jaar gebruik nog ten minste 90 procent van de oorspronkelijke capaciteit. Hiermee toont de RZ zich de duurzaamste auto in zijn klasse, wat nog eens wordt onderstreept door onze uitgebreide batterijgarantie van 1 miljoen kilometer. De RZ is tevens uitgerust met een efficiënt verwarmingssysteem, dat bij lagere temperaturen zorgt voor optimale prestaties van de batterij en daarmee voor een zo groot mogelijke actieradius.