Skip naar de hoofdcontent (Klik enter)
Meer vermogen en rijplezier

Automedia testen nieuwe Lexus RZ met steer-by-wire

De nieuwe Lexus RZ is efficiënter, beschikt over een grotere batterij en ook de laadprestaties zijn verbeterd. De RZ is ook het allereerste model van Lexus met steer-by-wire, een volledig nieuwe manier van sturen. Een aantal Nederlandse media heeft inmiddels op de bochtige wegen in de Algarve uitgebreid kunnen rijden met de nieuwe Lexus RZ. Wat zijn de eerste reacties?

“Goed geluisterd naar klanten”

Irwin Versteegh van InstaAutoVlog is onder de indruk van de nieuwe Lexus RZ: “Hij komt verder, laadt sneller, is een stuk slimmer en daarmee geeft Lexus aan dat is geluisterd naar feedback van de eerste rijders. Lexus heeft ook het rijplezier naar een nog hoger niveau getild, vooral met dank aan verbeteringen aan het platform. Hij voelt rustiger aan en korte oneffenheden worden heel verfijnd weggefilterd. De auto blijft verder subliem vlak. Hij duikt niet al te veel en ook overhellen is heel beperkt.”

Interactive Manual Drive: zelf schakelen

Cornelis Kit van Autoweek gaat in op de techniek, zoals Interactive Manual Drive:  “Interactive Manual Drive, waarbij je met een druk op de knop een virtuele achttraps versnellingsbak activeert, die je kunt bedienen met de flippers achter het stuur. De elektronica stuurt de elektromotoren nu aan alsof je met een conventioneel aangedreven sportwagen op pad bent. Denk niet dat het zomaar een spelletje is: wanneer je in een te hoge versnelling rijdt en plotseling het gaspedaal vloert, reageert de RZ net als een ICE-auto die te weinig toeren maakt: het schiet even niet op.”

“Steer-by-wire heel natuurlijk”

Cornelis Kit gaat ook in op steer-by-wire, verkrijgbaar op de RZ: “Met steer-by-wire is er geen mechanische verbinding tussen het stuur en de wielen, maar bepaalt de elektronica naast de stuurverdraaiing ook op basis van de snelheid hoever de voorwielen moeten insturen. Andersom zorgt de elektronica ervoor dat je in het stuur toch voelt wat er zich tussen de wielen en het wegdek afspeelt. De auto volgt keurig de door ons gewenste richting en ook de feedback die we in het stuur krijgen, komt behoorlijk natuurlijk over. Als je het niet weet, zou je het niet merken.”

Krachtig design, superstil

Odiel Mennink van FemmeFrontaal roemt het design en de stilte aan boord: “De RZ is nog steeds een stijlvolle verschijning die rust en klasse uitstraalt zonder opdringerig te zijn. Vooral in de F SPORT-uitvoering krijgt hij wat meer smoel. Alles klopt, zonder dat het schreeuwerig wordt. De uitstraling is volwassen en stijlvol zelfverzekerd. De grootste troef van de RZ? Stilte. En dan bedoelen we niet het ongemakkelijke soort stilte, maar die kalmerende rust die je in een Japanse theeceremonie (ooit gehad?) of deze Lexus ervaart. Geen rijwind, geen bandengeruis en zeker geen gezoem van een overwerkte elektromotor.” 

“Leuk speelgoed!”

Niels Janson van AutoRAI.nl heeft alle systemen uitvoerig getest: “We hebben drie nieuwe technologieën getest. Dat levert drie conclusies op. In een op comfort gerichte auto kan steer-by-wire zeker voordelen bieden, zoals het wegfilteren van vibraties. Ook de variabele stuuruitslag heeft voordelen. Het yoke-stuurwiel komt vooral tot zijn recht bij sportieve ritten. Het zelf kunnen schakelen in een volledig elektrische auto is rationeel beschouwd nergens voor nodig, maar het moet gezegd dat het wel leuk speelgoed is. Het werkt verrassend overtuigend en wie echt het liefst zelf schakelt kan hier best plezier mee hebben.”

Marktintroductie nieuwe Lexus RZ

De nieuwe modellenreeks van de Lexus RZ bestaat uit de RZ 350e met voorwielaandrijving, de RZ 500e met vierwielaandrijving en de eerste RZ F SPORT, de RZ 550e F SPORT met vierwielaandrijving. De nieuwe RZ wordt in december verwacht bij de Nederlandse Lexus-dealers. De prijzen van de Lexus RZ worden in het derde kwartaal bekendgemaakt.