1. Ontdek Lexus
  2. News
  3. Lexus hervormt voertuigontwikkeling met de NX
Lexus Global Architecture K

Lexus hervormt voertuigontwikkeling met nieuwe NX

Met de komst van de volledig nieuwe Lexus NX heeft het merk niet alleen een nieuwe auto gelanceerd, maar ook een revolutie teweeggebracht in de manier waarop auto’s worden ontwikkeld.

De nieuwe Lexus NX, de tweede generatie van de middelgrote, luxe SUV, is als eerste ontwikkeld met behulp van nieuwe technieken en strategieën met extra focus op kwaliteit en dynamische prestaties. Takeaki Kato, hoofingenieur bij Lexus: “Het ontwikkelingsschema van Lexus is voor de nieuwe NX ingrijpend gewijzigd. We hebben volledig gebruik gemaakt van digitale of modelgebaseerde ontwikkeling, waarbij computers zorgen voor slimmere engineering. Dit levert ons voordelen op, zoals het kunnen opsporen van alle inconsistenties bij het uitvoeren van kwaliteitscontroles.”

NOG ALTIJD ANALOGE EXPERTISE

Tegelijk met de invoering van nieuwe digitale hulpmiddelen worden nog steeds fysieke voorwerpen gebruikt om de zintuigen de verschillende aspecten van de NX te bevestigen – hoe die eruitziet, aanvoelt en klinkt voor de klant. Dat menselijke aspect kreeg bij de ontwikkeling van de dynamische prestaties van de Lexus NX extra prioriteit. Professionele autocoureurs voerden rijtests uit met de NX op Shimoyama, het testterrein van Lexus. De feedback van de coureurs, zoals hoe de auto reageert op input van de bestuurder en de wegligging, is doorgevoerd en verfijnd in de nieuwe Lexus NX.

KOSTENBEHEERSING

Een ander belangrijk onderdeel is het verlagen van de kosten. De nadruk is gelegd op het terugdringen van de kosten van bestaande technologieën, zodat nieuwe geavanceerde technologieën tegen betaalbare prijzen kunnen worden aangeboden. Deze initiatieven worden toegepast op alle toekomstige modellen en zullen zich blijven ontwikkelen.

EEN ECHT ‘GLOEDNIEUWE’ AUTO

Op het eerste gezicht is de nieuwe Lexus NX direct herkenbaar als opvolger van de vorige generatie. Ondanks de duidelijke visuele link zijn het toch twee heel verschillende auto’s. Meer dan 95% van de onderdelen is nieuw ontwikkeld. Daarbij gaat het om onderdelen die betrekking hebben op prestaties, rijeigenschappen, veiligheid, comfort, connectiviteit en nog veel meer. Van de aandrijflijn tot de stoelen, het stuurwiel, het multimediasysteem of de Lexus Safety System + functies: op elk gebied werd gestreefd naar de beste klantervaring. Zelfs de motor van de elektrisch bedienbare achterklep is sneller en stiller geworden.

DE FUNDERING

Ten grondslag aan het dynamische karakter en de rijkwaliteit van de NX ligt het Lexus Global Architecture K (GA-K) platform. Dankzij dit nieuwe platform is het zwaartepunt van de auto 20 mm lager en is er een betere gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras. Daar komt bij dat het chassis 30% stijver is dan bij het vorige model, wat de sleutel is tot wendbare, stabiele en responsieve rijeigenschappen, met als bijkomend voordeel een betere bescherming bij een botsing. Het platform vormt ook de basis voor de Lexus Driving Signature: een optimale respons op stuur-, gas- en reminput voor maximaal vertrouwen en connectie tussen mens en machine. In dit kader zijn ook de rem-, stuur- en ophangingssystemen vernieuwd.

SLIM ÉN STERK

De dynamische kwaliteiten worden ook ondersteund door de nieuwe constructie van de NX. Daarbij wordt gebruik gemaakt van innovatieve staalsoorten die zowel licht als uitzonderlijk sterk zijn, samen met nieuwe laserlastechnologieën, geavanceerde lijmsoorten en slimme verstevigingstechnieken met gewichtsbesparende vormstukken. De aandacht voor detail strekt zich zelfs uit tot een nieuw systeem met dubbele vergrendeling voor de motorkap, wat de stijfheid van de auto vergroot en trillingen bij hoge snelheden onderdrukt. Lexus verwacht dat de nieuwe productietechnologieën van de NX bijdragen aan een toename van de verkoop en een bijna verdubbeling van het Europese marktaandeel.
Ontdek de nieuwe Lexus NX