Techniek voor fijnproevers
Legendarische motoren van Lexus
Als een Lexus met zijn motorkap open staat, kan dat twee oorzaken hebben. Of de auto staat bij de dealer voor regulier onderhoud, of er staat een groepje liefhebbers vol bewondering naar de techniek in de motorruimte te kijken. Sinds de geboorte van Lexus in 1989, heeft het merk tal van gedenkwaardige motoren gebouwd. We zetten de hoogtepunten op een rij.
De oorsprong: 1UZ-FE V8-motor
In 1990 verscheen de Lexus LS 400 in Nederland. Een luxe limousine van een volledig nieuw merk – die moest zich bij de kritische koper eerst nog maar eens bewijzen. Maar dat deed de LS 400 vol overtuiging, onder meer dankzij zijn geavanceerde vierliter V8-motor. Naar toenmalige maatstaven was deze 1UZ-FE uiterst innovatief, met vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en een grotendeels elektronische aansturing van de benzine-inspuiting en ontsteking. In de LS 400 toonde de motor zich van zijn beschaafde kant, maar de 1UZ-FE motor vormde ook de basis voor een racemotor die werd gebruikt in de Indy 500.
De erfgenaam: 3UZ-FE V8-motor
Er komt een keer een punt waarop zelfs de meest geavanceerde motor toe is aan een update. Voortbordurend op de V8-motor uit de Lexus LS 400, wordt bij de onthulling van de derde LS-generatie ook een nieuwe 4,3-liter V8 gepresenteerd. Behalve een vergroting van de cilinderhoud, is de motor tevens voorzien van VVT-i, een geavanceerde technologie die de timing van de klepbediening afstemt op het gevraagde vermogen – en daarmee het verbruik reduceert. De 3UZ-FE V8-motor is ook verkrijgbaar in de Lexus GS 430 en SC 430.
IJzersterk: de zes-in-lijn 2JZ-motor
Motorcode 2JZ wordt gebruikt op een reeks Lexus-motoren die door de liefhebber worden beschouwd als heuse kroonjuwelen. Het gaat om een zescilinder lijnmotor met een inhoud van drie liter. De motor is begin jaren 90 door Toyota ontwikkeld, en bouwt met zijn soepele prestaties en onverwoestbare constructie een ijzersterke reputatie op. De motor heeft een lichtmetalen cilinderkop met vier kleppen per cilinder, en wordt vanaf 1995 voorzien van VVT-i variabele kleptiming en elektronische ontsteking met drie bobines.
Variaties op het thema 2JZ
Uitgevoerd als 2JZ-GE, verricht de motor zijn taken zonder kunstmatige hulpmiddelen zoals een turbo. Lexus levert de 2JZ-GE in de compacte IS 300 (217 pk/228 Nm) en in de grotere GS 300 (222 pk/298 Nm), zoals die ook in Nederland zijn verkocht. De prestaties van deze atmosferische motor doen niet onder voor die van een veel grotere motor. In het jaar 2000 volgt de 2JZ-FSE, als grote technische update van de beproefde 2JZ-GE. In deze nieuwe vorm profiteert de motor van directe brandstofinspuiting, waarmee een lager verbruik en een schonere emissie kan worden gerealiseerd.
Een nieuwe koers: de 2GR V6-motor
De 2GR-motor kan worden beschouwd als opvolger van de gelauwerde 2JZ-reeks. Met deze nieuwe krachtbron, die in het jaar 2002 wordt gepresenteerd, bewandelt Lexus een nieuwe koers. Stonden de cilinders bij de oude motor nog in een lijn achter elkaar, de nieuwe 2GR-motor is een zogenaamde V6. Doordat de cilinders in een V-vorm zijn geplaatst, kan een kortere krukas worden toegepast en is de motor ook geschikt voor voorwielaandrijving. De cilinderkoppen en het onderblok zijn vervaardigd van lichtmetaal.
Ook als hybride
Met een inhoud van 3,5 liter, wordt de nieuwe 2GR-motor het kloppend hart van een hele reeks verschillende Lexus-modellen, die allemaal hun eigen karakteristieken hebben. De 2GR-FE motor kennen we uit de RX 350, een grote luxe SUV waarin souplesse en comfort van het hoogste niveau wordt verwacht. Gespecificeerd als 2GR-FSE, toont de motor zich van zijn meest veelzijdige kant: voorzien van hybride-technologie, worden goede prestaties gecombineerd met een laag verbruik. In Nederland is deze hybride aandrijflijn bekend uit de Lexus GS 450h (2005-2011). De doorontwikkelingen van deze aandrijflijn, de 2GR-FXE en de 2GR-FXS kun je dan weer vinden in de Lexus GS 450h (2012-2020) en de Lexus RX 450h (2015-2022).
Spierballentaal: de 2UR-GSE V8-motor
In 2007 stroopte Lexus de mouwen, en met een goede reden: de introductie van het F-sportlabel. In samenwerking met de specialisten van Yamaha, had Lexus voor de gelegenheid een nieuwe, zeer geavanceerde vijfliter V8-motor ontwikkeld. Dankzij variabele kleptiming én kleplichthoogte (Dual VVT-i), een variabel inlaatspruitstuk en titanium kleppen, maakte de hoogtoerige V8-motor een turbo overbodig. Afhankelijk van het model waarin de 2UR-GSE motor werd toegepast, bracht deze een vermogen tussen de 423 (IS F) en 477 pk (RC F) over op de achterwielen.
Het kroonjuweel: de 1LR-GUE V10-motor
2009 is het jaar waarin de Lexus LFA wordt geïntroduceerd. Voor in deze exotische supercar huist een heel bijzondere V10-motor. Liefhebbers van techniek smullen bij de specificaties: een blokhoek van 72 graden, kostbare metalen als titanium en magnesium, voor elke cilinder een afzonderlijk bediende gasklep, een uitlaatsysteem dat is ontwikkeld door de muziekspecialisten van Yamaha. De 1LR-GUE V10-motor is verfijnd als een diamant, en raakt je met zijn bijzondere prestatie- en stembereik diep in je hart. En dan hebben we het vermogen van 560 pk nog niet eens genoemd ...