Skip naar de hoofdcontent (Klik enter)
Lexus 35 jaar: Debuut met impact

Introductie iconische Lexus LS 400

Lexus viert zijn 35-jarig bestaan in Nederland. In een reeks artikelen blikken we terug op het verleden, en werpen we een blik op de toekomst. Eerder namen we u mee langs de geschiedenis van Lexus en iconische Lexus modellen. In dit artikel zoomen we in op het model waarmee alles begon: de baanbrekende LS 400.

Nieuw topklassemodel

Nadat de Lexus LS 400 in 1989 op de North American International Auto Show in Detroit is onthuld, duurt het nog een jaar voordat het eerste exemplaar van het nieuwe topklassemodel in Nederland kan worden bekeken. Een selecte groep journalisten wordt echter al veel eerder in de gelegenheid gesteld om nader met de auto kennis te maken. Wat zijn hun eerste bevindingen?

Een stap die getuigt van lef

Een geheel nieuw merk introduceren, in een marktsegment waar de koper zeer kritisch en uiterst traditioneel is – dat vergt lef! Maar Lexus neemt de stap vol overtuiging. Alweer 35 jaar geleden kan de Nederlandse consument voor het eerst kennismaken met de auto die wereldwijd zoveel stof heeft doen opwaaien: de LS 400. Wie de kranten en tijdschriften goed in de gaten heeft gehouden, heeft al gelezen wat in de Lexus-showroom verwacht mag worden: een product van absolute topkwaliteit.

Internet stond nog in de kinderschoenen

Na de onthulling van een nieuw model, krijgen doorgaans eerst de media de kans om te proefrijden met de auto. Tegenwoordig zijn de eerste bevindingen van autojournalisten overal te vinden: op papier, op tv, op autowebsites, op YouTube en op de sociale mediakanalen. Maar in 1990, als de Lexus LS 400 in Nederland wordt geïntroduceerd, heeft nog niemand gehoord van het internet. Wie op de hoogte wil blijven van het laatste autonieuws, moet de krant openslaan of een tijdschrift in de kiosk gaan kopen. 

Oorverdovende stilte

De autojournalisten die kennismaken met de Lexus LS 400, zijn stuk-voor-stuk zeer onder de indruk. Met name op het gebied van afwerking en bouwkwaliteit weet Lexus de concurrentie te overschaduwen. Het oog voor detail komt met name tot uiting door de sublieme isolatie van rijgeluiden: windgeruis, het afrolgeluid van de banden, de motor – geen auto is zo stil als de Lexus LS 400. “Waar de Lexus echt in uitblinkt, is zijn heel lage geluidsniveau binnen,” schrijft een journalist van het Algemeen Dagblad. “Daar kunnen de concurrenten niet aan tippen. De stilte draagt aanzienlijk bij aan het rijcomfort.”

Niets te wensen over

Comfort is echter een verzamelnaam voor veel meer aspecten dan alleen het wegblijven van geluid. Ook de rijke standaarduitrusting valt onder dit kopje. “Het is echt een auto waarin de inzittenden genieten van de luxe die hen omgeeft,” is in een van de eerste edities van AutoWeek te lezen. “Echt hout en veel leer verschaft minstens een deel van de chic die bij zo'n dure, grote auto past.” De redacteur van Autovisie beaamt dit: “Voor de bezitter van een Lexus LS 400 blijft op het gebied van de uitrusting eigenlijk niets te wensen over. De auto heeft alles.”

Uitzonderlijk onderstel

Ook over het onderstel van de LS 400 schallen de loftrompetten. Lexus levert de auto standaard met conventionele schroefveren, tegen meerprijs kan luchtvering worden besteld. Een must, zijn de journalisten van mening, deze extra tilt het hoogstaande veercomfort naar een niveau dat veel concurrenten niet weten te evenaren. De Lexus gaat een bezielde rijstijl echter niet uit de weg. Het Parool hierover: “Het rijden zelf is […] een pretje, want de prestaties zijn desgewenst, nog steeds volstrekt onhoorbaar, indrukwekkend. […] Het geavanceerde onderstel verzet zich niet tegen een quasi-sportieve rijstijl.”

Verontrustende prestatie

Vanzelfsprekend dragen de 4,0-liter V8-motor en soepele automatische transmissie van de LS 400 hieraan een belangrijk steentje bij. In een segment waar uitsluitend topmodellen van de hoogste kwaliteit een serieus kans op verkoopsucces hebben, maakt Lexus bij de schrijvende media een onuitwisbare indruk. “De Lexus-technici hebben met de LS 400 een formidabele prestatie geleverd,” concludeert De Telegraaf. “Om in één keer gerenommeerde topmerken op het gebied van techniek, afwerking en rijgedrag minstens te evenaren, mag de concurrentie evenzeer verbazen als verontrusten.”

Klantentevredenheid

Wanneer de Lexus LS 400 een paar jaar op de markt is, worden zijn kwaliteiten nogmaals onder de loep genomen. Voor de klant is het immers des te belangrijker dat de eerste (goede) indruk ook op langere termijn behouden blijft. Opnieuw slaagt de LS 400 met vlag en wimpel: “In de Klanten Tevredenheids Index die in het blad Motor Trend is geplaatst, staat Lexus op de eerste plaats. […] In dezelfde test bleek ook dat Lexus het minst onderhoudsgevoelig is”, aldus de Leeuwarder Courant. Lage gebruikskosten worden immers ook in de absolute topklasse zeer op waarde geschat.

Een blijvende indruk

Hoewel de Lexus LS 400 inmiddels een klassieker is, blijft zijn invloed voelbaar. De hoge standaarden voor afwerking, comfort en betrouwbaarheid vormen tot op de dag van vandaag het fundament onder elk Lexus-model. De Lexus LS 400 is uitgegroeid tot een geliefd verzamelobject onder liefhebbers van klassieke auto’s. Exemplaren met een hoge kilometerstand die nog altijd probleemloos rijden, onderstrepen dat betrouwbaarheid en luxe hand in hand kunnen gaan.