Maak kennis met het DNA van Lexus
Iconische Lexus modellen door de jaren heen
In 35 jaar tijd heeft Lexus tal van invloedrijke modellen gelanceerd. Iconische auto’s, die hun plaats in de geschiedenisboeken stuk voor stuk verdiend hebben. Maar hoe wordt een auto nou eigenlijk een icoon? De redenen zijn veelomvattend: een toonaangevend design, innovatieve technologie, ongeëvenaarde prestaties, de topkwaliteit van handwerk – of een combinatie van al deze factoren. Maak opnieuw kennis met de tien meest iconische modellen uit de geschiedenis van Lexus.
Lexus LS 400: de toon is gezet
Als allereerste model van Lexus, belichaamt de LS 400 precies waar het nieuwe merk voor stond: ongekend comfort, hightech technologie, een nooit eerder vertoonde klantenservice en een bouwkwaliteit waar zelfs het meest kritische koperspubliek diep van onder de indruk raakt. De LS 400 is niet alleen voor Lexus zelf een belangrijke mijlpaal, de auto verlegt met zijn uiterst verfijnde vierliter V8-motor (245 pk), zijdezacht schakelende transmissie, luxe uitrusting en soepele luchtvering ook in het duurste marktsegment alle bakens. Een waarschuwing voor de gevestigde orde: de LS 400 is nog maar het startschot.
Lexus RX 300 en RX 400h: het beste van twee werelden
De eerste generatie van de Lexus RX (1997-2003) kan worden beschouwd als grondlegger van een nieuwe autosoort: de luxe crossover. Het model is ontstaan vanuit de gedachte dat de eigenschappen van een comfortabele sedan uitstekend te combineren zijn met de ruimtelijkheid en veelzijdigheid van een SUV. Aanvankelijk heeft de RX een drieliter V6-benzinemotor (201 pk), maar vanaf de tweede generatie wordt het model vanaf 2005 ook aangeboden met een efficiënte hybride-aandrijflijn (272 pk). De technologie is door de jaren heen verder doorontwikkeld en inmiddels is de Lexus RX er als hybride, als plug-in hybride en als turbo hybride.
Lexus IS: opschudding!
Met de introductie van de Lexus IS 200 in 1998 wordt de autowereld opnieuw flink opgeschud. Een compact gebouwde, op dynamisch rijplezier toegespitste sedan met achterwielaandrijving, voorzien van veel luxe en aangedreven door een smeuïg presterende, onverwoestbare zescilinder lijnmotor – ook de sportieve automobilist maakt eindelijk kennis met Lexus. Aanvankelijk wordt de IS geleverd met een tweeliter zes-in-lijn (155 pk), naar keuze met een handgeschakelde transmissie of een automaat. Later verschijnt een drieliter zescilinder lijnmotor (214 pk), de welbekende en behoorlijk legendarische 2JZ-GE. In de herfst van 2001 volgt de IS Sportcross – waarmee de geboorte van de ‘lifestyle-wagon’ een feit is.
Lexus SC 430: de ideale combinatie
Als de zon schijnt, is rijden in een cabriolet heerlijk. Maar wanneer het regent, is zo’n auto met open dak beslist niet ideaal. Lexus brengt de oplossing: de SC 430 (2001-2010). Dit model laat zich in een handomdraai omtoveren van coupé tot cabriolet – en andersom. Naast alle standaard luxe en comfort, brengt de elektrisch bediende, opvouwbare hardtop de geneugten van een coupé en cabriolet bij elkaar – in alle vier de seizoenen. De SC 430 blijkt bovendien een bijzonder tijdloos model te zijn: pas na een loopbaan van 10 jaar komt de productie ten einde.
Lexus IS F: met de F van ‘Flagship’
‘Lancering’. Zelden was een synoniem zo toepasselijk als voor de onthulling van de Lexus IS F in 2008. De IS F combineert compromisloze kracht met verfijnde controle – zoals alleen Lexus dat kan. Hij heeft een imposante vijfliter V8 die via een achttraps automaat en een sperdifferentieel maar liefst 423 pk op de achterwielen overbrengt. Om die enorme motor voorin de IS te krijgen, moesten de wielkasten trouwens flink worden uitgebouwd. Desondanks blijft in de Lexus IS F genoeg ruimte voor comfort en luxe – bij uitstek het handelsmerk van Lexus.
Lexus GS: hoogstaand hybride
Een afwerking, luxe en service van directieniveau, bekend van de LS 400, wordt met de introductie van de Lexus GS in 1991 ook beschikbaar voor het hogere middenkader. Aanvankelijk met een drieliter V6 of met de V8-motor uit de LS, maar bij de introductie van de derde GS-generatie – in 2005 – óók met een efficiënte hybride-aandrijflijn. Ondanks het hoge gecombineerde vermogen van 296 pk en het uitstekende prestatieniveau (0-100 km/h in 5,9 s, topsnelheid 250 km/h), realiseert de GS 450h dankzij de elektrische hybride-eenheid een verbruik van slechts 7,7 liter benzine op 100 kilometer.
Lexus LFA: niets meer aan toe te voegen
Met de LFA laat Lexus zien waartoe het allemaal in staat is. Het design van de carbon carrosserie is zinnenprikkelend. De high-tech V10-motor heeft een extreem uitgebalanceerde blokhoek van 72 graden. De krukas draait tot wel 9.000 toeren per minuut. Het motorgeluid verdwijnt nooit meer uit het geheugen Met 560 pk katapulteert de LFA in slechts 3,7 seconden naar 100 km/h, op de gevreesde Nürburgring legt hij zijn vliegende ronde af in slechts 7:14 min. ‘The best car I’ve ever driven’, zegt TopGear-presentator Jeremy Clarkson. Wat moeten we daar nog aan toevoegen?
Lexus LC: toekomstige klassieker
In velerlei opzichten brengt de Lexus LC het beste van twee werelden samen. De koper heeft niet alleen de keuze uit een spannende coupé en een stijlvolle roadster, maar ook uit een pure, atmosferische V8-motor of een hightech V6 met hybride-technologie. Voor ieder wat wils, maar één ding hebben alle model- en motorvarianten met elkaar gemeen: de LC belichaamt alles wat Lexus bijzonder maakt. Coupé, roadster, V8 of hybride: ook nu al heeft menig autoverzamelaar de Lexus LC op lijstje staan aan de collectie toe te voegen. Een klassieker van de toekomst.
Lexus RC F: geboren winnaar
Bij menig autoliefhebber gaat het hart sneller kloppen van een beeldschone coupé met achterwielaandrijving. Met de luxe en het comfort volgens de Lexus normen en de rijdynamiek die sinds de eerste IS eveneens een handelsmerk werd, brengt de Lexus RC de ultieme automobiele extase tot uiting met zowel een efficiënte hybride-aandrijflijn als met de geliefde atmosferische, hoogtoerige vijfliter V8-motor. In deze vorm – als 477 pk sterke RC F – staat de auto aan de basis van een reeks klinkende resultaten in de internationale autosport. De Lexus RC F is een geboren winnaar.
Lexus LS 500h: de erfgenaam
Na 35 jaar onophoudelijke doorontwikkeling en verfijning, is de huidige Lexus LS 500h met recht een waardige erfgenaam van het model waarmee de rijke geschiedenis van Lexus is begonnen: de LS 400. De ambitie om de beste auto ter wereld te bouwen, leeft bij het merk als nooit tevoren. Tegenwoordig staat Lexus voor heel andere uitdagingen dan 35 jaar geleden, maar door het vervolmaken van bijvoorbeeld de hybride-aandrijflijn, laat de LS 500h zien dat er ook in de toekomst ruimte is voor een tot in hoge mate geperfectioneerde topklasse limousine.