Skip naar de hoofdcontent (Klik enter)

Veelgestelde vragen

FAQS

  1. Alles

Connected Services bestaan uit de Lexus Link+ app en Multimedia. Elk platform heeft zijn eigen set functies die rijden veiliger en leuker maken, zowel in als buiten uw auto.

 

De Lexus Link+ app stelt u in staat om met uw auto te communiceren, waar u ook bent. U kunt uw ritten plannen, uw geparkeerde auto lokaliseren, informatie vinden over wanneer uw auto onderhoud moet krijgen, uw voertuiggegevens controleren en belangrijke meldingen ontvangen. Ook kunt u de climate control, portieren en de waarschuwingslichten van uw auto op afstand bedienen.

 

Multimedia stelt u in staat om uw smartphone (compatibel met iOS en Android) met uw auto te verbinden*. Uw favoriete apps, zoals Spotify, WhatsApp, Audible, Google Maps en Waze, kunt u zo in uw auto  gebruiken en bedienen via Siri Voice Assist of OK Google. Multimedia biedt ook toegang tot actuele verkeersinformatie en waarschuwingen voor snelheidscamera's en stelt u in staat te zoeken naar bezienswaardigheden in het navigatiesysteem.

 

*voor bepaalde modellen

Controleer eenvoudig welke connected services voor uw voertuig beschikbaar zijn door uw VIN in te voeren op Lexus Connectivity Match: https://www.lexus.nl/owners/connected-services/connectivity-match

Wanneer u een tweedehands Lexus koopt die Connected Services ondersteunt, dan kunt u Connected Services direct activeren via uw Lexus Link+ app, mits u kunt aantonen dat u fysieke toegang heeft tot de auto (via het verificatieproces van de kilometerteller of het scannen van een QR-code). Bezoek alstublieft uw Lexus-dealer om het eigendom van de auto binnen Connected Services op uw naam over te zetten, zodat u volledig van de app gebruik kunt maken.

De Lexus Link+ app is gekoppeld aan het voertuigidentificatienummer (VIN) van de auto en de eigenaar van de auto, dus u bent de enige die de Connected Services voor die auto kan gebruiken.

Met een Lexus Link+ account kunt u uw multimedia systeem beheren en nuttige inzichten over uw auto ontvangen via de Lexus Link+ app en het portaal/persoonlijke site.

Ja, Connected Services kunnen aan meerdere accounts worden toegevoegd, maar ze kunnen slechts op één account tegelijk worden geactiveerd en actief zijn.

Connected Services bestaat uit de Lexus Link+ app en Multimedia. Elk platform heeft zijn eigen set functies en moet afzonderlijk worden geactiveerd.
 

Een snelle manier om te controleren of Connected Services actief zijn, is om te controleren of de details van uw laatste rit worden weergegeven op het startscherm van de app.
 

Als u niet zeker weet of uw Connected Services zijn geactiveerd, selecteer dan eerst het juiste voertuig uit Mijn Garage en klik vervolgens op Connected Services Center. Daar ziet u alle beschikbare services voor het voertuig en hun activatiestatus. Volg dan de stappen om de beschikbare Connected Services voor uw voertuig te activeren.
 

Om Lexus Online te activeren, verbindt u uw smartphone met uw auto via Bluetooth of Wi-Fi-tethering, klik vervolgens op het tabblad Setup. Klik vervolgens op het tabblad Online, vervolgens het tabblad Lexus Online, en kies een bestaand account. Voer vervolgens uw Lexus Link+ inloggegevens in.
 

Het invoeren van uw gegevens start uw 3 jaar gratis service. U kunt de vervaldatum van uw Multimedia-abonnement controleren via het Klantenportaal.
 

Als u geen bestaand account heeft, kunt u er direct een aanmaken in uw auto door de optie Nieuw Account te kiezen.
 

Op voertuigen uitgerust met Lexus Smart Connect, kunt u eenvoudig de QR-code die op het multimedia systeem is gegenereerd, scannen met de Lexus Link+ app of deze handmatig invoeren in de app. Activeer vervolgens de Smart Services in het Connected Services Center in de Lexus Link+ app.
 

Voor meer informatie zie onze How-to-video's.

De accountgegevens zijn hetzelfde voor de Lexus Link+ app en het Klantenportaal. Op beide platforms kan het wachtwoord worden gewijzigd.

 

Om uw wachtwoord te wijzigen gaat u naar het inlogscherm en selecteert u Wachtwoord vergeten.

  • Annuleer het abonnement op Connected Services en verwijder de auto uit uw account in de applicatie
  • Verwijder het gebruikersprofiel uit het multimedia systeem
  • Verwijder uw account niet, want eventuele toekomstige Lexus-auto's die u bezit, kunnen aan het account worden toegevoegd. Vergeet niet om de nieuwe eigenaar van de auto te informeren dat het voertuig is uitgerust met Connected Services.

Connected Services zullen stoppen als het voertuigidentificatienummer (VIN) uit uw account wordt verwijderd.

Connected Services zijn inbegrepen bij de aankoop van elke Lexus die is uitgerust voor het gebruik ervan, gedurende een periode van tien jaar.

 

Connected Services voor voertuigen uitgerust met Smart Connect zijn inbegrepen gedurende een periode van 4 jaar.

De Connected Services van de Lexus Link+ app zullen gedurende 10 jaar functioneren. Lexus zal de kosten dekken voor het gebruik van gegevens om Connected Services gedurende 10 jaar te leveren, maar de Lexus Link+ app blijft zelfs zonder Connected Services functioneren.

U moet uw inloggegevens invoeren in het multimedia systeem van uw auto. Vervolgens moet u uw multimedia systeem koppelen aan het voertuigidentificatienummer (VIN). Vervolgens moet u Bluetooth koppelen om de auto met internet te verbinden. De functie 'Mijn bestemmingen' zal nu werken.

Ja en nee. Een auto kan aan meerdere accounts worden toegevoegd, maar slechts één account kan op dat moment toegang hebben tot de Connected Services of andere persoonlijke gegevens.

Het account wordt gedeeld tussen de Lexus Link+ app en het klantenportaal. Op beide platforms kan een account worden aangemaakt vanaf het inlogscherm. Na het aanmaken van een account ontvangt u een activeringsmail die u moet bevestigen voordat u toegang krijgt tot uw account en uw voertuig(en) kunt toevoegen.

U kunt uw Gebruiksvoorwaarden beheren via het Data Privacy Portal in uw account.

U kunt het Privacybeleid raadplegen via het Data Privacy Portal in uw account.

Blijf een stap voor tijdens het rijden met een groot aantal praktische functies die u helpen om op tijd op uw bestemming aan te komen. Bepaal uw route op basis van actuele verkeersinformatie en vind beschikbare tankstations en parkeerplaatsen (op straat en in parkeergarages). Rijd zorgeloos met online updates voor het navigatiesysteem.

U bepaalt zelf welke gegevens u deelt met Lexus. U kunt dit op elk moment controleren in het Data Privacy Portal en uw toestemming intrekken wanneer u dat wilt.

U kunt uw smartphone als sleutel gebruiken om toegang te krijgen tot en te rijden met uw auto. Bepaalde modellen zijn uitgerust met de Smart Digital Key (raadpleeg uw dealer voor meer informatie), waarmee u deze functie via Bluetooth kunt registreren met behulp van de Lexus Link+ app op uw smartphone.

 

Een smartphone die is ingesteld voor de Smart Digital Key, met Bluetooth ingeschakeld en de Lexus Link+ app geopend of op de achtergrond actief, wordt herkend en verbonden met het voertuig wanneer u er dichtbij bent. Dit stelt u in staat om het voertuig op afstand te ontgrendelen, te starten en te vergrendelen met uw smartphone, of door alleen de portiergreep aan te raken. 

 

Opmerking:

  • Opmerking: Houd de Smart Key/fysieke sleutel of sleutelkaart als back-up bij u om eventueel toegang te krijgen tot uw auto. 
  • De Smart Digital Key vereist een actief (proef)abonnement op Lexus Link+ Smart Digital Key.

Registreer een account via de Lexus Link+ app om de Smart Digital Key in te stellen*. Zorg ervoor dat u een (proef)abonnement heeft voor Standaard Connectiviteit met de Smart Digital Key. 

 

Volg de stappen in de Lexus Link+ app om de Smart Digital Key in te stellen op uw smartphone en voor uw auto. Test de diverse functies om te bevestigen dat de installatie succesvol was. 

 

U kunt de functies en mogelijkheden van uw auto bekijken via de Lexus Link+ app, of raadpleeg uw Lexus-dealer voor meer informatie.

Om te beginnen met het instellen van de Smart Digital Key, zorg ervoor dat u de fysieke sleutel en toegang tot het voertuig heeft.

 

  1. Zorg ervoor dat een proef- of betaald abonnement op de Smart Digital Key actief is en standaard connectiviteit operationeel is in de Lexus Link+ app.
  2. Druk op 'Stel mijn Smart Digital Key in' op het startscherm van de Lexus Link+ app.
  3. Schakel Bluetooth en biometrische verificatie in op uw smartphone. Deze stap wordt overgeslagen als Bluetooth en biometrische verificatie eerder zijn ingeschakeld.
  4. Verifieer uw mobiele nummer door de 6-cijferige code in te voeren die u via een SMS heeft ontvangen. Deze stap wordt overgeslagen als uw mobiele nummer eerder is geverifieerd.
  5. Schakel vóór de volgende stap slechts één dataverbinding in, wifi of mobiel.
  6. Sta uw smartphone toe de Smart Digital Key te downloaden.
  7. Lees de informatie in de Lexus Link+ app over het koppelingsproces.
  8. Zet het voertuigcontact aan, houd de fysieke sleutel boven de 'Start'-knop en wacht op twee pieptonen.
  9. Sta de Lexus-app toe toegang te krijgen tot uw Bluetooth en druk op 'Koppelen'.
  10. Sta de verbinding toe om te voltooien.
  11. Een succesvolle installatie toont een melding met 'Instellen Smart Digital Key voltooid'.

 

Raadpleeg onze How to-video's voor meer gedetailleerde informatie.

Zorg ervoor dat een proef- of betaald abonnement op Smart Digital Key actief is.

 

  1. Druk op 'Instellingen Smart Digital Key' op het startscherm van de Lexus Link+ app. Via de Lexus Link+ app kunt u tot 4 Smart Digital Keys delen.
  2. Druk op 'Deel Smart Digital Key'.
  3. Voer de voornaam, achternaam en het telefoonnummer van de nieuwe gebruiker in of voeg dit toe vanuit de contacten van de smartphone.
  4. Druk op 'Delen' en bevestig 'Smart Digital Key delen'.

 

U ontvangt een melding over de reactie op de uitnodiging voor de Smart Digital Key. U kunt op elk moment de gedeelde toegang tot de Smart Digital Key verwijderen.

 Via de Lexus Link+ app kunt u tot 4 Smart Digital Keys (naast die van de eigenaar) delen.

Een uitnodiging voor een gedeelde Smart Digital Key wordt ontvangen in de vorm van een SMS-bericht, met een link naar de Lexus Link+ app.

 

  1. Druk op de link in de SMS.
  2. De Lexus Link+ app zal openen en vragen of u de uitnodiging voor de Smart Digital Key wilt 'Accepteren' of 'Weigeren'.
  3. Druk op 'Accepteren' om de gedeelde Smart Digital Key te ontvangen.
  4. Schakel Bluetooth en biometrische verificatie in op uw smartphone. Deze stap wordt overgeslagen als Bluetooth en biometrische verificatie eerder zijn ingeschakeld.
  5. Verifieer uw mobiele nummer door de 6-cijferige code in te voeren die u via SMS heeft ontvangen. Deze stap wordt overgeslagen als uw mobiele nummer eerder is geverifieerd.
  6. Schakel vóór de volgende stap slechts één dataverbinding in, wifi of mobiel.
  7. Sta uw smartphone toe de Smart Digital Key te downloaden.
  8. Een succesvolle installatie toont de melding  'Instellen Smart Digital Key voltooid'.

 

*OPMERKING: Nieuwe gebruikers van de Lexus Link+ app moeten het registratieproces voltooien om een account aan te maken voordat ze een uitnodiging voor een Smart Digital Key accepteren.

Neem contact op met uw lokale klantenservice. 

De Smart Digital Key biedt twee mogelijkheden voor ontgrendelen en vergrendelen:

 

i)  Remote ontgrendelen/vergrendelen --> Beschikbaar wanneer de smartphone zich binnen een bereik van 10m bevindt.

  • Druk op de 'ontgrendel'- of 'vergrendel'-pictogrammen op de startpagina van de Lexus Link+ app.

 

ii)  Passieve ontgrendeling/vergrendeling* --> Beschikbaar wanneer de smartphone zich binnen een bereik van 3m bevindt.

  • Raak de portiergreep aan om uw voertuig te ontgrendelen en te vergrendelen.

 

*OPMERKING: Het is niet mogelijk uw voertuig te vergrendelen als de telefoon binnenin is achtergelaten; een akoestisch signaal stelt u hiervan op de hoogte.

 

Als u uw telefoon bewust in uw auto wilt laten en de Smart Digital Key actief is, zorg er dan voor dat u uw fysieke sleutel bij u heeft en de Bluetooth van uw smartphone loskoppelt voordat u uw voertuig vergrendelt.

Wanneer de Smart Digital Key eenmaal is verbonden met uw smartphone, dan kan deze niet langer door iemand anders worden gebruikt, of anderszins worden gesaboteerd. Het systeem van de auto garandeert een veilige koppeling met uw smartphone, zodat de auto niet kan worden gestolen, en het signaal niet kan worden onderschept.  

 

De voor de Smart Digital Key toegepaste BLE communicatietechnologie is moderner en daarom beter beschermd tegen pogingen tot diefstal dan conventionele klassieke sleutels:

 

  • Communicatie met encryptie voor een veilige verbinding.
  • Eenmalige uitwisseling van veiligheidscodes bij elke uitwisseling van communicatie.

Wanneer uw auto is uitgerust met de Smart Digital Key, zal de functie beschikbaar zijn als een dienst in het Mijn Lexus portal of de Lexus Link+ app.

 

Houd er rekening mee dat de beschikbaarheid van de functie kan variëren tussen verschillende automodellen, uitvoeringen en afhankelijk is van de beschikbaarheid in de markt. Raadpleeg uw Lexus-dealer voor aanvullende informatie.

De Smart Digital Key heeft 3 niveaus van nabijheidsdetectie:

 

  1. Binnen 10m van de auto wordt de Smart Digital Key gedetecteerd en is afstandsontgrendeling/-vergrendeling beschikbaar.
  2. Binnen 3m van de auto wordt de Smart Digital Key gedetecteerd en is passieve ontgrendeling/vergrendeling* beschikbaar.
  3. Wanneer de Smart Digital Key binnen het voertuig wordt gedetecteerd, is het starten van de motor beschikbaar.

 

*OPMERKING: Het aanraken van de portiergreep is vereist om uw voertuig te ontgrendelen en te vergrendelen.

De Smart Digital Key wordt ondersteund op:

 

  • iOS-apparaten met versie 15.0 of hoger.
  • Android toestellen met versie 12 of hoger

De Smart Digital Key maakt gebruik van Bluetooth-connectiviteit met de Lexus Link+ app, die op de achtergrond actief is en zich binnen de nabijheid van het voertuig bevindt om toegang te krijgen. Terwijl de remote bediening via de Lexus Link+ app u in staat stelt om het voertuig op afstand te vergrendelen/ontgrendelen via internet, waarbij een fysieke sleutel nodig is om weg te kunnen rijden.

Nee, wanneer uw smartphone is ingesteld voor de Smart Digital Key, met ingeschakelde Bluetooth en de Lexus Link+ app geopend of op de achtergrond draaiend, dan kunt u hiermee de portieren ontgrendelen of vergrendelen door de portiergreep aan te raken. Ook kunt u de auto starten door uw smartphone op de middenconsole of de draadloze oplader te leggen.

Installeer de Lexus Link+ app op uw nieuwe smartphone en log in met uw bestaande account. 

 

U zult zien dat op de startpagina van de Lexus Link+ app de knop 'Instellingen Smart Digital Key' nu is vervangen door 'Stel mijn Smart Digital Key in'.

 

Druk op 'Stel mijn Digitale Sleutel in' en volg dezelfde stappen als u volgde bij het voor de eerste keer instellen van uw Smart Digital Key.

 

OPMERKING: Om uw Smart Digital Key over te zetten naar een nieuwe smartphone, kunt u de Smart Digital Key niet uitschakelen op uw vorige smartphone en dient uw Smart Digital Key (proef)abonnement actief te zijn.

i) Uitgenodigde bestuurder* verwijderen door eigenaar van de Smart Digital Key:

 

  1. Druk op 'Instellingen Digitale Sleutel' op het startscherm van de LexusLink+ app.
  2. Swipe naar links over de naam van de uitgenodigde bestuurder die u wilt verwijderen en druk op het pictogram van de prullenbak.
  3. Bevestig 'Verwijderen'.

 

U en de uitgenodigde bestuurder ontvangen een melding over het verwijderen van de Smart Digital Key.

 

*OPMERKING: Als de uitgenodigde bestuurder aan het rijden is terwijl zijn toegang wordt verwijderd, stopt de auto niet. De verwijdering van de toegang van de uitgenodigde bestuurder wordt effectief zodra de auto wordt uitgeschakeld.

 

ii) Uitgenodigde bestuurder verwijdert toegang door uitgenodigde bestuurder van de Smart Digital Key:

 

  1. Druk op 'Instellingen Smart Digital Key' op het startscherm van de Lexus Link+ app.
  2. Druk op 'Verwijder Smart Digital Key' en bevestig 'Verwijderen'.

 

U en de eigenaar ontvangen een melding over het verwijderen van de Smart Digital Key.

Om te beginnen met het deactiveren van de Smart Digital Key zorgt u ervoor dat u met de fysieke sleutel toegang tot het voertuig heeft.

 

  1. Druk op 'Instellingen Smart Digital Key' op het startscherm van de Lexus Link+ app.
  2. Druk op 'Deactiveer Smart Digital Key' en bevestig 'Deactiveren'.
  3. Lees de informatie in de Lexus Link+ app over het deactiveringsproces.
  4. Een succesvolle deactivering toont de melding 'Smart Digital Key gedeactiveerd'.

Maakt u als uitgenodigde bestuurder van de Smart Digital Key aanspraak op het eigendom van de auto, dan wordt de Smart Digital Key gedeactiveerd en worden en alle Smart Digital Keys (eigenaar en gedeelde) verwijderd!

 

Wanneer u dit per ongeluk of opzettelijk doet, dient u het installatieproces te volgen om uw Smart Digital Key opnieuw te activeren.

Functies van de Smart Digital Key werken niet wanneer de batterij van de telefoon leeg is.

De ontgrendel- en vergrendelfuncties van de Smart Digital Key werken wanneer uw auto is uitgerust met een aftermarket startonderbreker.

 

De motorstartfunctie van de Smart Digital Key werkt niet wanneer uw auto is uitgerust met een aftermarket startonderbreker.

 

Als u de Smart Digital Key wilt gebruiken in combinatie met uw aftermarket startonderbreker zorg er dan voor dat u de transponder bij u heeft.

Wanneer de Smart Digital Key eenmaal is ingesteld, kunt u deze altijd verwijderen uit het multimedia systeem van uw auto.

 

  1. Klik op het startscherm van uw multimedia systeem op het pictogram voor 'Instellingen', scroll vervolgens omlaag en klik op 'Info & Veiligheid'.
  2. Hier kunt u in de instellingen voor de Smart Digital Key zien of deze actief is. 
  3. Klik op 'Verwijder Smart Digital Key'' om het verwijderingsproces te starten. 
  4. U dient het verwijderen van de Smart Digital Key te bevestigen en de fysieke sleutel boven de Start-knop van uw auto te houden. 
  5. Na succesvol deactiveren ziet u op het scherm de melding 'Smart Digital Key gedeactiveerd;'.

Wanneer u het idee heeft dat de Smart Digital Key onvoldoende wordt gedetecteerd wanneer deze zich in of buiten de auto bevindt, dan kunt u het detectiebereik aanpassen. 

 

  1. Klik in het startscherm van de  Lexus Link+ app op ‘Instellingen Smart Digital Key’.
  2. Klik op 'Bereik aanpassen'
  3. De Smart Digital Key heeft standaard fabrieksinstellingen die voor de meeste bestuurders geschikt zullen zijn. De wijze waarop u uw smartphone met daarop de Smart Digital Key bij u draagt, kan van invloed zijn op het bereik  ervan. Heeft u deze in uw achterzak of tas? Of gewoon in uw hand?
  4. Kies een van de drie bereikniveau's die aansluit bij uw persoonlijke voorkeuren en klik op 'Opslaan'. 
  5. U ziet op het display een melding dat de nieuwe instelling succesvol is opgeslagen.

Mogelijk is de Smart Digital Key niet binnen bereik van de auto, of is het signaal niet krachtig  genoeg om op afstand de portiersloten te bedienen. Een andere mogelijkheid is dat u Bluetooth heeft uitgeschakeld op uw smartphone.

 

  1. Bekijk de instellingen op uw smartphone om te controleren of Bluetooth is ingeschakeld.
  2. Haal uw smartphone uit uw zak of tas en raak de portiergrepen aan om uw auto te openen of af te sluiten.

Mogelijk is de Smart Digital Key niet binnen bereik van de auto, of is het signaal niet krachtig  genoeg om op afstand de portiersloten te bedienen.

 

Leg uw smartphone op de middenconsole, of op de draadloze oplader.

Nee, een Digital Key werkt niet goed wanneer de app in de privéruimte (Private Space) is geïnstalleerd. Zorg ervoor dat de Lexus Link+ app niet is geïnstalleerd in de privéruimte (Private Space) wanneer u gebruik wilt maken van de Digital Key service.

Ga naar de veelgestelde vragen (FAQ) op de website https://www.Lexus-charging-network.eu/ (Opens in new window)

Ja. Wanneer uw auto of smartphone niet geschikt is voor de Lexus Link+ app, kunt u nog steeds gebruikmaken van het Lexus Laadnetwerk voor uw plug-in hybride (PHEV) of batterij-elektrische (BEV) Lexus. U kunt hiervoor gebruikmaken van uw RFID laadpas en het online portal https://www.Lexus-charging-network.eu/ (Opens in new window), waar u uw account volledig kunt beheren. Zie de aanmeldprocedure in de link.

Op de kaart die beschikbaar is via het online portal, vindt u gedetailleerde informatie over elk laadstation, zoals de actuele beschikbaarheid, laadprijzen, soorten stekkers, aanmeldmethodes, de operator en openingstijden. U kunt tevens laadstations zoeken door filters in te stellen.

Wanneer u met uw auto gebruik kunt maken van de Lexus Link+ app, kunt u het laadstation ontgrendelen door de QR-code te scannen, of door in de app het station ID in te voeren. Zonder de app kunt u uw RFID-laadpas gebruiken om u aan te melden. Controleer vooraf of het laadstation een RFID-laadpas accepteert. Dit kunt u zien in de gedetailleerde informatie van elk laadstation.

U kunt gebruikmaken van uw Lexus RFID-laadpas om het laadstation te ontgrendelen.

 

Controleer vooraf of het laadstation een RFID-laadpas accepteert. Gedetailleerde informatie van elk laadstation kunt u vinden in de plattegrond op https://www.Lexus-charging-network.eu/.

Wanneer u de laadsessie niet kunt starten, probeer dan de volgende stappen:

 

  • Controleer in de app of het laadstation beschikbaar is of buiten dienst.
  • Controleer of het laadstation aanmelden via de app of QR-code ondersteunt. Dit kunt u vinden door in de app op het laadstation te klikken. Als deze methode wordt ondersteund, gebruik dan de Start-knop in de app in plaats van de QR-code op het laadstation te scannen.
  • Heeft u te maken met technische of hardwareproblemen? Neem dan eerst contact op met de operator van het laadstation. Het servicenummer vindt u op het laadstation.

 

Blijft het probleem bestaan? Neem dan contact op met de klantenservice van het Lexus Laadnetwerk via ‘Contact Support’ in het Lexus Laadnetwerk-portaal: https://www.Lexus-charging-network.eu/ (Opens in new window).

Het eCall-systeem in uw Lexus is een automatische noodoproepfunctie die bij een ernstig ongeval direct contact opneemt met 112. Hierbij worden cruciale gegevens, zoals de exacte locatie van uw voertuig, gedeeld met hulpdiensten. Dit systeem is bedoeld om in noodsituaties sneller hulp te bieden en zo levens te redden.

Veel eCall-systemen in auto's van bouwjaar 2018 tot 2027 werken via het 2G- of 3G-netwerk. Nu deze netwerken in Europa worden uitgefaseerd, kan het voorkomen dat het eCall-systeem in uw auto op termijn niet meer functioneert. Dit heeft geen invloed op de veiligheid van het voertuig, maar kan mogelijk gevolgen hebben voor de APK-keuring. Wettelijk zijn fabrikanten niet verplicht om deze systemen aan te passen. Wilt u weten of dit op uw auto van toepassing is? Neem dan contact op met uw Lexus-dealer.

Ja. Uw Lexus blijft veilig om mee te rijden, ook als het eCall-systeem door het uitfaseren van 2G- of 3G-netwerken niet meer functioneert. eCall is een aanvullende veiligheidsvoorziening die geen invloed heeft op de rijveiligheid of werking van andere systemen in uw auto.

Uw Lexus-dealer kan aan de hand van het chassisnummer of kenteken nagaan of uw voertuig is uitgerust met een eCall-systeem dat gebruikmaakt van 2G- of 3G-netwerken. Neem contact op met uw dealer voor een controle.

Neem contact op met uw Lexus-dealer. Deze kan nagaan of uw auto geraakt wordt door de uitfasering van 2G/3G-netwerken en u adviseren over de mogelijke gevolgen, bijvoorbeeld voor de APK-keuring. Er is op dit moment geen retrofitoplossing beschikbaar.

De EU Data Act (Dataverordening (EU) 2023/2854) is een verordening die staat voor transparante toegang tot en eerlijk gebruik van data die wordt gegenereerd door connected producten en daaraan gerelateerde diensten. Voor de automotive sector omvat dit onder meer:

  • Connected voertuigen (auto’s, bedrijfswagens, vrachtwagens met telematica functies).
  • Smart thuisladers (EV-laadstations).
  • Aanverwante diensten zoals mobiele apps voor remote toegang tot voertuigen of laadmanagement.

  • Voertuig Data: Data die wordt gegenereerd door het gebruik en de prestaties van de auto, beschreven in onderstaande categorieën.
    • Locatiegegevens:  
      • Geolocatie informatie (geolocatie van de auto (lengte- en breedtegraad)), geplande bestemming, ritten, rijrichting, op geregistreerde tijden;
      • Ritteninformatie (recente bestemmingen, favoriete bestemmingen).
    • Telematica gegevens
      • Rijgedrag (e.g., loggegevens, rijsnelheid, acceleratie, remgedrag);
      • Technische voertuiggegevens (tellerstand, brandstofverbruik, waarschuwingsberichten) en diagnostische gegevens (storingen en waarschuwingslampjes);
  • Data thuisladers: Door thuisladers gegenereerde data, zoals genoemd in onderstaande categorieën.
    • Data laadsessies: Informatie over elke laadsessie, inclusief begin- en eindtijden, tijdsduur en energieverbruik..
    • Data-energieverbruik: Gedetailleerde data van de tijdens het laden verbruikte elektriciteit, vaak onderbroken door tijdsintervallen.
    • Laadefficiëntie: Data aangaande de efficiëntie van het laadproces, inclusief eventuele energieverliezen tijdens het laden.
    • Status apparaat: Real-time updates over de thuislader, zoals operationele status, foutcodes en onderhoudsmeldingen.
  • Data gerelateerde diensten: Data aangaande uw interactie met diensten, zoals navigatiehistorie, controle voertuig en/of thuislader.
  • Metadata: Noodzakelijke data om bovenstaande categorieën te kunnen interpreteren, zoals omschrijvingen, tijdsmeldingen, locatie en meeteenheden.

De EU Dataverordening geeft gebruikers van connected producten vergaande rechten. Deze rechten zijn bedoeld om u meer controle te geven, om transparantie te bevorderen en om flexibel om te kunnen gaan met toegang tot en gebruik van uw data.

 

Meer specifiek:

1. Recht om data in te zien en te ontvangen

U heeft het recht op toegang tot data die is gegenereerd door een connected product en daaraan gerelateerde digitale diensten, en om deze data te ontvangen. Dit betreft onder meer:

  • Real-time en historische data zoals locatie, brandstofverbruik, bandendruk, diagnostische motorgegevens en rijgedrag.
  • Zowel persoonlijke als niet-persoonlijke data, afhankelijk van de context van gebruik (bijv. individuele bestuurder of fleetmanager).
  • Data dient kosteloos te worden aangeleverd in een gestructureerd, gangbaar en digitaal leesbaar format.

Dit recht maakt dat u begrijpt welke data er wordt verzameld en hoe deze wordt gebruikt en dat u toegang tot deze data heeft voor eigen gebruik – bijvoorbeeld voor analyse, verkoop of het wisselen van serviceprovider.

 

2. Recht om data te delen met derden

Tevens heeft u het recht om de autofabrikant (of andere datahouders) op te dragen uw data te delen met derden, door uzelf gekozen. Dit kunnen onder meer zijn:

  • Onafhankelijke garagehouders of serviceproviders voor diagnostiek en onderhoud.
  • Verzekeringsmaatschappijen voor gebruikersgerichte verzekeringsproducten.
  • Fleetmanagement platforms voor optimaliseren van logistiek.
  • Digitale serviceproviders met apps of tools die bijdragen aan het verbeteren van uw rijervaring.

Fabrikanten zijn binnen redelijke voorwaarden en zonder onderscheid wettelijk verplicht om deze data beschikbaar te stellen aan door u aan te wijzen derden. Dit stimuleert concurrentie en innovatie en voorkomt verplichtingen richting één enkele serviceprovider.

 

3. Transparantie en Access by Design

Fabrikanten moeten ervoor zorgen dat:

  • U duidelijk wordt geïnformeerd over de data die wordt geregistreerd, hoe deze wordt gebruikt en wat uw rechten zijn.
  • Voertuigen, thuisladers en diensten zijn ontwikkeld met ‘Access by Design’. Dat betekent dat data gemakkelijk en veilig toegankelijk moet zijn voor uzelf en door u gekozen derde partijen.

 

Voorbeelden

  1. Voorbeeld 1: Onafhankelijk onderhoud: U wenst uw auto te laten onderhouden door een lokaal garagebedrijf, in plaats van door een Lexus-dealer. U kunt een verzoek indienen om diagnostische data en onderhoudsgegevens van uw auto rechtstreeks met het betreffende garagebedrijf te delen, zodat dit bedrijf reparaties kan uitvoeren zonder specifiek gereedschap of data.
  2. Voorbeeld 2: Verzekering: U kiest voor een gebruikersgerichte verzekeringspolis. U kunt uw verzekeringsmaatschappij machtigen tot het ontvangen van data aangaande uw rijgedrag (zoals rijsnelheid, remgedrag, etc.) van uw auto om een persoonlijke premie te kunnen berekenen.
  3. Voorbeeld 3: Fleetmanagement: Als fleetbeheerder heeft u toegang tot real-time data van alle voertuigen in uw wagenpark. Deze data kunt u delen met een eventueel logistiek platform van derden, bijvoorbeeld om routes te optimaliseren, brandstofefficiëntie in de gaten te houden en om onderhoud te plannen. 
  4. Voorbeeld 4: Optimaliseren energieverbruik: Een energieleverancier kan als derde partij data combineren van een connected thuislader met data van andere connected energieverbruikers, om op basis daarvan suggesties te doen voor het optimaliseren van oplaadtijden, kostenbesparingen en om de efficiëntie te verbeteren op basis van condities van het elektriciteitsnet en gebruikersvoorkeuren.

1. Lexus klantportaal (Platform voor het delen van data)

Via het Lexus Klantportaal kunt u:

  • Data van voertuig en thuislader bekijken en downloaden, zoals rittenhistorie, brandstofverbruik, onderhoudsgegevens, laadgegevens en waarschuwingsmeldingen.
  • Derde partijen toegang geven tot uw data, zoals verzekeringsmaatschappijen, garagebedrijven en fleetmanagers.
  • Prestaties van uw auto volgen en proactief onderhoudsmeldingen ontvangen.
  • Om het platform voor het delen van data te gebruiken, dient u te beschikken over een account op het klantportaal.

Dit platform is ontworpen met oog op transparantie en gebruiksgemak, conform ‘Access by Design’ voorschriften van de EU Dataverordening.

 

2. Voertuiginterface en OBD-poort (On-Board Diagnostics)

Uw auto is uitgerust met een OBD-poort, voor:

  • Directe toegang tot real-time diagnostische data (bijv. motorprestaties en foutmeldingen).
  • Gebruik van OBD-tools en apps van derden om data onafhankelijk uit te lezen en te analyseren.
  • Ondersteuning van onafhankelijke serviceproviders om zonder aanvullende tools of systemen diagnostiek en reparaties te kunnen uitvoeren.

Hiermee heeft u – of een door gekozen serviceprovider – zonder restricties toegang tot essentiële voertuiggegevens.

 

3. Lexus Link+ (mobiele app)

De Lexus Link+ app biedt een gebruiksvriendelijke en mobiele manier om:

  • Altijd en overal toegang te hebben tot data van uw auto en thuislader.
  • Real-time meldingen te ontvangen, uw rijgedrag te registreren en de conditie van uw auto in de gaten te houden.

De app complementeert het klantportaal en de OBD-interface en geeft u volledige controle over uw data in een praktisch en gebruiksvriendelijk format.

Via het platform om data te delen in het Lexus Klantportaal kunt u derde partijen zoals verzekeringsmaatschappijen, garagebedrijven en fleetmanagers toegang geven.

 

Dit platform is ontworpen met oog op transparantie en gebruiksgemak, conform ‘Access by Design’ voorschriften van de EU Dataverordening.

Geen kosten voor persoonlijke toegang. Aan derde partijen kan een redelijk bedrag in rekening worden gebracht om toegang te krijgen tot uw data.

Om transparantie te bevorderen en om te voldoen aan EU Dataverordening bieden Toyota en Lexus een uitgebreide datacatalogus waarin de soorten data worden beschreven die worden gegenereerd door connected voertuigen, en die beschikbaar zijn om te delen.

 

De volledige lijst van beschikbare data – inclusief technische gegevens, gebruiksgegevens en diagnostische data – kunt u vinden via het Toyota Data Sharing Platform, op: https://eda.toyota-europe.com/

 

De catalogus omvat:

Beschrijvingen van elk type data, inclusief format, frequentie en bron (bijv. GPS, sensoren of ECU’s). 

Categorieën van data, zoals:

  • Conditie voertuig en diagnostiek
  • Rijgedrag en gebruik
  • Locatie- en ritgegevens
  • Milieu- en sensorgegevens
  • Data thuislader

 

Deze catalogus geeft gebruikers en serviceproviders inzicht in beschikbare data, met als resultaat eerlijk, transparant en veilig gebruik van data.

U kunt toegang krijgen tot data van een voertuig of thuislader (namens de productgebruiker):

Voorbeelden:

  • Om op afstand diagnose te stellen voorafgaand aan een onderhoudsbeurt. 
  • Om preventief onderhoud aan te bieden (bijv. een melding sturen wanneer bepaalde onderdelen versleten zijn).
  • Om ondersteuning te bieden bij opladen (bijv. programmeren van een thuislader die begint met laden wanneer de energietarieven laag zijn).

Uw verantwoordelijkheden worden beschreven in de gebruiksvoorwaarden die u ontvangt bij het openen van een account en het indienen van een verzoek tot ontvangen van data. 

Ja, het platform biedt API’s om voor uiteenlopend gebruik in uw systemen te integreren.

Bijvoorbeeld:

  • Het importeren van foutmeldingen voor uw werkplaatssoftware.
  • A fleet manager retrieves charging logs from home chargeres to optimize energy use
  • Het synchroniseren van data met uw CRM om energie-abonnementen aan te bieden.

Ja, op voorwaarde dat de productgebruiker daartoe een verzoek heeft ingediend. Bijvoorbeeld:

  • Een verzekeringsmaatschappij die inzicht heeft in data van rijgedrag om een gebruikersgerichte polis te kunnen aanbieden.
  • Een fleetmanager krijgt toegang tot laadgegevens van thuisladers om het energiegebruik te optimaliseren.
  • Een mobiliteitsapp maakt gebruik van de voertuiglocatie en de status van de portiersloten om het delen van de auto mogelijk te maken.

Ja, conform de voorwaarden in de EU Dataverordening kan een vergoeding in rekening worden gebracht.

Via:

  • API’s (bijv. RESTful API’s voor real-time telemetrie).
  • Het platform om data te delen. U krijgt toegang tot het platform via https://eda.toyota-europe.com/.
  • Standaard formats (bijv. JSON, CSV).

Toyota Motor Europe (TME) zorgt ervoor dat data wordt beschermd met robuuste technische en organisatorische beveiligingen, conform wettelijke normen en andere regelgeving.

  • Security Governance: Bedrijfsbreed beleid en daartoe opgezette teams overzien privacy en beveiliging van informatie.
  • Vulnerability & Patch Management: Regelmatige updates en beoordelingen door externe partijen om eventuele veiligheidsrisico’s in kaart te brengen en op te lossen.
  • System & Network Security: Gebruik van encryptie, antivirussoftware, toegangscontrole en bewaking om IT-infrastructuur te beschermen.
  • Cloud & Vehicle Security: Specifieke controle van cloud omgevingen en voertuigsystemen met internationale normen (bijv. ISO 21434, UNR155).
  • Incident Response: Gestructureerde processen om incidenten ten aanzien van veiligheid en privacy te detecteren en rapporteren, en om hier afdoende op te reageren.
  • Data Privacy Compliance: GDPR-compliance, inclusief datarechten en toetsen van leveranciers.
  • Training & Awareness: Voortdurende voorlichting voor werknemers over verantwoordelijkheden op het gebied van gegevensbescherming.
  • Vertrouwelijkheid & Toegangscontrole: Strikte regels voor het omgaan met gevoelige informatie en toegangsbeperkingen op basis van functie.
  • Risicomanagement: Regelmatige checks, assessments en mitigatie planning voor veiligheidsrisico’s voor data.

Indien niet wordt voldaan aan de vereisten zoals beschreven in de Algemene Voorwaarden kan Toyota toegang tot data weigeren. U kunt in dit geval via uw Lexus-dealer, of via de Lexus Link+ app of website een klacht indienen, waarna een daartoe bevoegde medewerker deze zal behandelen.