Skip naar de hoofdcontent (Klik enter)
Lexus Pechhulp uitgelegd

Pech met uw elektrische auto? Lexus helpt u op weg

Elektrisch rijden is comfortabel en betrouwbaar. Toch kan onderweg iets misgaan. In dit artikel leest u wat u kunt doen bij pech – van een lege 12V-accu of hoogspanningsbatterij tot een vastzittende laadkabel – én hoe Lexus Pechhulp u weer snel op weg helpt. In Nederland én in het buitenland.

Lege 12V-accu

Hoewel de hoogspanningsbatterij de elektromotor van energie voorziet, gebruikt de auto een traditionele 12V-accu voor bijvoorbeeld de portieren, verlichting en boordcomputer. Als die leeg is, kan de auto niet ‘opstarten’ – zelfs als de hoogspanningsbatterij vol is. Dit komt vaker voor bij auto's die langere tijd stilstaan. Regelmatige controle helpt dit te voorkomen. Laat de 12V-accu en hoogspanningsbatterij controleren tijdens periodiek onderhoud en gebruik de auto regelmatig om ontlading te voorkomen. Raakt de accu toch leeg? Bij pech biedt Lexus altijd ondersteuning.

Wat als de hoogspanningsbatterij leeg is?

Dankzij navigatie en apps zoals Lexus Link+ kunt u volledige ontlading van de hoogspanningsbatterij meestal voorkomen. Deze geven namelijk meldingen en suggesties voor laadstops wanneer de batterij bijna leeg is. Mocht u toch een keer stilvallen met een lege hoogspanningsbatterij, dan zorgt Lexus Pechhulp dat uw auto naar een laadpunt of Lexus-dealer wordt gebracht. Zo bent u weer snel onderweg.

De laadkabel zit vast

Een vastzittende laadkabel komt wel eens voor bij publieke laadpalen. Het opnieuw koppelen en ontkoppelen van de auto kan soms helpen. In sommige gevallen moet u contact opnemen met de beheerder van de laadpaal. Vaak staan deze gegevens op de laadpaal. De beheerder kan de laadpaal dan op afstand vrijgeven. Komt de laadkabel niet los van de auto? Dan is er vaak een noodknop waarmee deze ontgrendeld kan worden. Meer informatie hierover vindt u in de handleiding van uw auto. Komt u er niet uit, dan staat Lexus Pechhulp voor u klaar met een veilige oplossing.

Communicatieproblemen met de laadpaal

Soms herkent de laadpaal de auto niet, of andersom. De oorzaak kan variëren van een defecte laadkabel of verouderde software in de auto tot een storing in de laadpaal. In zulke gevallen lukt het laden niet of stopt het opladen vroegtijdig. Vaak helpt het om de sessie opnieuw te starten of een andere laadpaal te proberen. In de Lexus Link+ app kunt u op afstand zien of een laadpaal goed functioneert.

Veiligheidsmodus of uitgevallen batterijkoeling

Bij een foutmelding kan de auto overschakelen naar een beperkte rijmodus (veiligheidsmodus). De topsnelheid van de auto wordt dan verlaagd en sommige systemen werken tijdelijk niet. Ook kan bij extreem warm of koud weer de koeling van de batterij tijdelijk uitvallen, wat invloed heeft op prestaties en rijcomfort. In beide gevallen is het raadzaam de auto na te laten kijken bij een Lexus-dealer.

Problemen met koeling of verwarming van de batterij

Bij extreme kou of hitte kan de batterij tijdelijk minder presteren. Dit kan invloed hebben op de actieradius, maar betreft geen storing. Batterij-elektrische auto’s van Lexus zijn uitgerust met actieve batterijconditionering, waardoor de batterij voor vertrek automatisch wordt gekoeld of verwarmd. Houd bij uitzonderlijke temperaturen rekening met afwijkingen in laadsnelheid of rijbereik. Het helpt om laadmomenten en uw rijgedrag aan te passen. Zo haalt u het maximale uit uw batterij, ook bij weersomstandigheden die afwijken van het gemiddelde.

Klassieke pechgevallen blijven bestaan

Hoewel EV’s minder bewegende onderdelen hebben dan brandstofauto’s, blijven sommige problemen universeel. Denk aan een lekke of versleten band, slijtage aan remmen of bijvoorbeeld speling in de ophanging. Door het extra gewicht van de batterij en het hoge koppel van de elektromotor slijten onderdelen zoals banden vaak sneller. Controleer uw bandenspanning regelmatig en laat slijtagegevoelige onderdelen inspecteren tijdens onderhoudsbeurten. Strandt u toch met pech langs de weg, dan staat Lexus Pechhulp altijd voor u klaar.