Nederlandse media lovend over Lexus
Nieuwe compacte crossover in het B-segment
De nieuwe Lexus LBX is een crossover in het B-segment, die Lexus speciaal voor de Europese markt heeft ontwikkeld. De Nederlandse media zijn lovend over de Lexus LBX, die aan het einde van dit kwartaal in Nederland in de showrooms staat. Met een vanafprijs van 35.995 euro spreekt de LBX een geheel nieuwe doelgroep aan voor het merk, terwijl hij wel de kwaliteit, luxe en verfijning biedt die klanten van het merk gewend zijn.
Grotere wielbasis en spoorbreedte
AutoRAI.nl schrijft dat de Lexus LBX verwant is aan de Toyota Yaris Cross, zoals het platform en de aandrijflijn. “Maar je mag niet stellen dat de LBX een Yaris Cross met Lexus-koetswerk is. Nee, het platform van de LBX wijkt op diverse punten af van de Toyota. Zo is de wielbasis wat groter, evenals de spoorbreedte voor. De ontwikkeling van het LBX-platform nam vijf tot zes jaar in beslag.”
Prettig rijgedrag
Autovisie schrijft: “De LBX stuurt met enthousiasme bochten door en de aandrijflijn is ondanks zijn e-CVT opzet ook niet echt een remmende factor. De acceleratie is niet wild met 136 pk verzameld vermogen, maar geeft wel een vlot gevoel. De 0-100 km/u sprint is in 9,2 seconden geklaard en de topsnelheid is een verstandige 170 km/u. Op de snelweg is de rechtuitloop prima en doet de adaptieve cruise control tevredenstellend samen met meer rijassistenten hun werk.”
Verrassend grote bagageruimte
Volgens het AD is de bagageruimte van de LBX “Een verrassend groot pluspunt. […] Er kan 402 liter mee in een mooie vierkante en diepe bak, die afgezien van een vrij forse tildrempel dus keurig bruikbaar is. Naast een 12-volt aansluiting voor een eventuele koelbox is er nog een beetje ruimte onder de vloer én is er op elke uitvoering een elektrisch bedienbare achterklep aanwezig. Aan luxe kom je met andere woorden weinig te kort in deze nieuwe Lexus, dus wie hem voor de deur zet heeft er een prettige, moderne en verrassend betaalbare auto mee.”
Puur Lexus
TopGear schrijft dat de LBX scoort met zijn comfort, raffinement en zuinigheid: “De afwerking en isolatie zijn puur Lexus, de rijervaring daardoor ook.” En besluit: “Zoek je iets compacts voor in de stad, maar wil je wel de luxe, de materialen en de stilte die je in een grote limousine zou krijgen? Dan heeft Lexus hier het antwoord voor je. En we kunnen ons zo voorstellen, met de toenemende drukte en dichtslibbende wegen, dat meer en meer mensen op zoiets zitten te wachten.”
Finesse van een grote Lexus
Ook Autozine concludeert dat de LBX de luxe en finesse biedt van een grote Lexus: “Ook veel van de luxe en veiligheidsvoorzieningen van de grotere modellen van Lexus zijn beschikbaar op de kleine LBX. Zelfs het fameuze audiosysteem van specialist Mark Levinson is leverbaar. De elektronica is zelfs gelijk aan die van de grote modellen van Lexus.” Autozine noemt de LBX een kansrijk alternatief voor wie wil overstappen naar een compacter, voordeliger en milieuvriendelijker model.
Potentiële verkoophit
FHM jubelt: “Lexus LBX: goedkoopste en kleinste Lexus ooit is potentiële verkoophit.” De site concludeert: “Het mag dan de kleinste Lexus ooit zijn, het is ook de goedkoopste Lexus ooit. De vanafprijs bedraagt immers zo’n 36.000 euro en daarmee komt Lexus opeens binnen het bereik van een hoop mensen, die wellicht denken dat Lexus out of their league zou zijn. […] Wij voorspellen dat Lexus met de introductie van de LBX heel goede zaken gaat doen.”
Een spraakmakend model
Femmefrontaal noemt de LBX het model waaraan Lexus behoefte had om door te breken in het B-segment: “Een spraakmakend model. Een auto die een jonge generatie aantrekt die nog niet toe is aan een elektrische auto. Het antwoord: de Lexus LBX.” En: “Deze Japanner is verkrijgbaar in vier ‘Atmospheres’. […] De ‘Relax’, die wat klassieker oogt, de ‘Emotion’ die sportiviteit en urban lifestyle ademt, de ‘Cool’ voor het grootstedelijke luxe-gevoel en de ‘Elegant’ met uitgesprokenere kleurstellingen en vegan leder.”
Vlot karakter
Tot slot noemt InstaAutoVlog op YouTube de hybride aandrijflijn met een vlotte 1,5-liter driecilinder benzinemotor en een krachtige elektromotor: “Samen geven ze de LBX een vlot karakter en mede dankzij het hoogwaardige onderstel is de Lexus LBX zowel sportief als comfortabel en zuinig te rijden.”