1. Ontdek Lexus
  2. News
  3. Het nieuwe rijplezier van Lexus Electrified
Het nieuwe rijplezier van

Lexus Electrified

De Lexus Electrified strategie draait om meer dan alleen efficiëntie en CO2-neutraliteit. De elektrificatie biedt ook volop kansen voor betere prestaties en nog meer rijplezier. Wellicht blijft zelfs een handgeschakelde transmissie gewoon bestaan.

De Lexus Electrified Sport geeft alvast een voorproefje van een toekomstige volledig elektrische sportauto. De vloeiende lijnen symboliseren de snelheid en souplesse van de concept car, die in ongeveer twee seconden de 100 km/h bereikt. Kortom, de concept car maakt duidelijk dat Lexus streeft naar elektrische modellen met topprestaties. Het design van toekomstige elektrische Lexus modellen zal dan ook op dat van de Lexus Electrified Sport zijn geïnspireerd.

Extra rijdynamiek

Ook overige aandrijfsystemen aan boord zorgen voor extra rijdynamiek. DIRECT4 bijvoorbeeld, de geëlektrificeerde vierwielaandrijving. Het systeem verdeelt de trekkracht razendsnel en variabel over de voor- en achterwielen. Zo is er altijd optimale grip, een lineaire acceleratie en een voorspelbaar weggedrag.

Ook is er een steer-by-wire-besturingssysteem, dat Lexus One Motion Grip noemt. Daarbij is er geen fysieke verbinding tussen wielen en stuurwiel. Het voordeel is dat de stuurdynamiek daardoor aangepast kan worden aan de omstandigheden. Overpakken in scherpe bochten is niet meer nodig, terwijl de besturing er ook nog nauwkeuriger op wordt. Ook worden invloeden van slecht wegdek niet meer via het stuurwiel doorgegeven.

Elektrische auto met handgeschakelde transmissie?

Voor velen staat handmatig schakelen gelijk aan rijplezier. Daarom onderzoekt Lexus de mogelijkheden van een elektrische auto met handmatige transmissie. Er is bijvoorbeeld getest met een Lexus UX 300e met versnellingspook en koppelingspedaal. Speciale software kan daarbij bovendien verschillende rijeigenschappen nabootsen, zodat voor iedere voorkeur een ideale schakelbeleving mogelijk is.

Nieuwe batterijtechnologie

De nieuwste hybride- en plug-in hybridemodellen van Lexus zijn voorzien van compacte en lichte batterijen. Daardoor hebben ze geen negatieve invloed op de ruimte aan boord of het laadvermogen. Bovendien zorgen deze batterijen voor een hoge efficiëntie. In de hybridemodellen van de nieuwe Lexus RX debuteert de bi-polaire nikkelmetaal hydridebatterij. Het belangrijkste van deze nieuwe technologie: opladen gaat nog sneller en de batterijcellen zijn 70% krachtiger dan een vorige generatie batterijcel van hetzelfde formaat. Dat betekent meer kracht, zonder dat er een grotere batterij nodig is.

Ook de volledig elektrische Lexus modellen maken gebruik van geavanceerde batterijtechniek. Zo heeft de Lexus RZ 450e een 71,4 kWh batterijpakket met een gemiddeld stroomverbruik van 16,8 kWh/100 km, goed voor een actieradius van maximaal 440 km (WLTP). Geen enkele andere auto in zijn segment kan daar aan tippen. Voor de volgende generatie batterijen onderzoekt Lexus de verdere mogelijkheden van lithium-ion, maar ook die van solid-state-batterijen. Dat belooft wat.