2019 024 Fundament van een succesverhaal 1920x1080 hero

LEXUS LS 400: FUNDAMENT VAN EEN SUCCESVERHAAL

De beste auto ter wereld bouwen, dat was in 1983 de ambitie van Eiji Toyoda, President van Toyota Motor Corporation. Die ambitie werd door velen in de autowereld als een fantasie beschouwd. Hoe kan een merk als Toyota uit het niets autofabrikanten met jarenlange ervaring in het premium segment verslaan? Het is duidelijk waartoe de ambitie van Toyoda leidde: de in 1989 geïntroduceerde Lexus LS 400 kwam, zag en overwon.

  • In 1983 gaf Toyoda het startsein voor het project ‘Circle F’ (Flagship ofwel vlaggenschip), een geheim project waaraan meer dan 4.000 technici deelnamen. Die kregen de zware taak om een auto te ontwikkelen die alle grenzen in het topsegment zou verleggen. Het vlaggenschip moest niet alleen een topsnelheid van 250 km/u kunnen halen, maar ook slechts 10,5 l/100 km brandstof verbruiken. Verder moest de auto aerodynamischer zijn dan alle andere premium auto’s en mocht het geluidsniveau in het interieur bij 100 km/u niet boven de 58 decibel oplopen.

  • 
  

  
    2019 024 Fundament van een succesverhaal IMG1 680

    CONCURRENTIE OP ALLE VLAKKEN VOORBIJSTREVEN

    Zouden de ingenieurs van Lexus dat voor elkaar krijgen, dan streefde de Lexus LS 400, zoals de auto werd genoemd, zijn concurrenten op alle vlakken voorbij. Iets wat volgens diezelfde concurrenten juist onmogelijk was. Wat de uitdaging nog groter maakte, is het feit dat het team van ingenieurs nog nooit een auto van deze statuur ontwikkeld had. Hoofdingenieur Ichiro Suzuki werd dan ook voor gek verklaard: hoe kon hij deze taak op zich nemen? Maar Suzuki zette door en was niet van plan om compromissen te sluiten.

  • 
  

  
    2019 024 Fundament van een succesverhaal IMG2 680

    GENRYU-SHUGI-PRINCIPE

    De ingenieurs ontwikkelden de auto volgens het genryu-shugi-principe. Elk onderdeel dat de prestaties van de LS 400 zou kunnen belemmeren werd minutieus onderzocht en desnoods opnieuw ontwikkeld. Een mooi voorbeeld is de aandrijfas die op hoge snelheden vibraties veroorzaakte. In plaats van de aandrijfas te versterken en opnieuw te balanceren, besloten de ingenieurs een nieuw exemplaar uit hoogwaardiger staal te vervaardigen. Het probleem was daarmee opgelost.

  • 
  

  
    2019 024 Fundament van een succesverhaal IMG3 680

    PIRAMIDE VAN CHAMPAGNEGLAZEN

    Om een hoge topsnelheid met een laag verbruik en een dynamisch rijgedrag te combineren, ontwikkelden de ingenieurs een geheel nieuw platform en een nieuwe aandrijflijn, met een volledig aluminium 4,0-liter V8-motor met 177 kW/241 pk vermogen. Ook hier gingen zij tot het uiterste en bouwden maar liefst 973 prototypes om de aandrijflijn te perfectioneren. Om de souplesse en verfijning van de V8 te benadrukken, creëerde Lexus een opmerkelijke reclamefilm. Daarin accelereerde een LS 400 op een rollentestbank van 0 naar 240 km/u terwijl er een piramide van gevulde champagneglazen op de motorkap stond. Tijdens de acceleratie werd geen druppel champagne gemorst.

  • 
  

  
    2019 024 Fundament van een succesverhaal IMG4 680

    STATIG ZONDER ARROGANTIE

    Niet alleen de aandrijflijn, maar ook het uiterlijk was van uitzonderlijk niveau. Lexus bouwde veertien prototypes in zestien maanden tijd om het eindproduct te perfectioneren. De langgerekte carrosserie en brede voorzijde gaven de LS 400 een statig uiterlijk, zonder arrogant over te komen. De gladde carrosserie droeg bij aan de uitzonderlijk lage luchtweerstandscoëfficient van 0,29 en het lage brandstofverbruik van 10,5 l/100 km.

  • 
  

  
    2019 024 Fundament van een succesverhaal IMG5 680

    AFWIJKEN VAN DE CONCURRENTIE

    Het interieur was met uitzonderlijk oog voor detail vormgegeven, van de lederen hemelbekleding tot de keuze van hout voor de interieursierlijsten. Bij de vormgeving van het instrumentenpaneel voer Lexus een afwijkende koers ten opzichte van zijn beoogde concurrenten. De LS 400 heeft namelijk geen digitaal – zoals toen de trend was – maar een analoog instrumentenpaneel. De naalden in de meters zijn gemaakt van fluorescerende lichtbuisjes die vóór de meters oplichten en zo een zwevend effect creëren.

  • 4,4 MILJOEN TESTKILOMETERS

    Kon de LS 400 aan alle eisen en wensen voldoen? Om die vraag te beantwoorden reden ingenieurs met 450 testauto’s bij elkaar meer dan 4,4 miljoen kilometer op het 26 kilometer lange Shibetsu testcircuit in Japan, waarin alle denkbare wegdekken voorkomen. De LS 400 slaagde glansrijk voor deze uitvoerige test en was klaar voor zijn publieksdebuut.

  • 
  

  
    2019 024 Fundament van een succesverhaal IMG6 680

    FUNDAMENT VAN HET SUCCES

    Bij het debuut van de Lexus LS 400, op de North American International Auto Show van 1989, waren de reacties van pers en publiek zeer lovend. De LS 400 veranderde de visie van pers en publiek op premium auto’s en legde het fundament van het succesverhaal van Lexus, dat al dertig jaar voortduurt.