Skip naar de hoofdcontent (Klik enter)
De toekomst van sturen is draadloos

Ontdek Lexus Steer-by-Wire

Met de introductie van Steer-by-Wire zet Lexus een revolutionaire stap in stuurtechnologie. Zonder fysieke verbinding tussen stuur en wielen reageert de Lexus RZ sneller, preciezer en natuurlijker dan ooit. Ontdek hoe deze innovatie de rijervaring verfijnt en waarom dit systeem een mijlpaal is in de evolutie van elektrisch rijden.

Wat is Steer-by-Wire?

In plaats van een mechanische verbinding tussen stuur en wielen, gebruikt Steer-by-Wire elektronische signalen. Het systeem vertaalt de stuurbewegingen van de bestuurder razendsnel naar de voorwielen. Hierdoor wordt elke input nauwkeuriger verwerkt, terwijl ongewenste trillingen of wegoneffenheden worden weggefilterd. Het resultaat: een stille, directe en verfijnde rijervaring die perfect past bij de filosofie van Lexus.

Ontworpen voor de Lexus RZ

De volledig elektrische Lexus RZ is het eerste model met deze technologie. Dankzij de ‘Steer-by-Wire’-stuurmodule is sturen lichter, intuïtiever en comfortabeler, vooral bij lage snelheden. De stuurhoek past zich automatisch aan de rijsituatie aan, waardoor slechts kleine stuurbewegingen volstaan. Dat maakt rijden in de stad en manoeuvreren eenvoudiger dan ooit. Met Steer-by-Wire en het yoke-stuur volstaat circa 200° draaien tot aanslag: manoeuvreren wordt eenvoudiger, terwijl de besturing bij hogere snelheden juist rustiger en voorspelbaar blijft.

Meer controle en veiligheid

Omdat Steer-by-Wire geen fysieke verbinding heeft met de voorwielen, veroorzaken slecht wegdek en hobbels geen vervelende trillingen in het stuur. Tegelijkertijd hebben de engineers van Lexus gewerkt om een natuurlijk stuurgevoel te produceren, waarbij de bestuurder nog steeds genoeg informatie van de weg doorkrijgt.

In noodsituaties reageert de besturing bliksemsnel, wat extra vertrouwen en veiligheid biedt.  De technologie is bovendien voorzien van meerdere back-ups voor maximale betrouwbaarheid. De besturing maakt gebruik van een failsafe-architectuur, inclusief redundante regeleenheden en noodstroomvoorziening, zodat stuurfuncties behouden blijven bij een storing.

Intuïtieve besturing, natuurlijke sensatie

Lexus heeft jaren gewerkt aan de perfecte balans tussen precisie en gevoel. Via slimme software wordt de weerstand van het stuur afgestemd op snelheid, wegdek en rijstijl. Het stuurgedrag voelt daardoor altijd natuurlijk aan, alsof er nog steeds een fysieke verbinding bestaat maar met meer verfijning en rust.

Duurzaamheid en innovatie

Steer-by-Wire past in de bredere visie van Lexus om technologie en duurzaamheid te verenigen. Door mechanische componenten te vervangen door elektronische systemen krijgen designers meer vrijheid om nieuwe technieken uit te proberen die bijdragen aan een hogere efficiëntie. Deze innovatie sluit naadloos aan bij de missie van Lexus om de rijervaring te blijven verbeteren met geavanceerde, duurzame technologie.

Een blik op de toekomst

Wat nu in de Lexus RZ debuteert, wordt in toekomstige modellen verder verfijnd. Steer-by-Wire speelt daarbij een belangrijke rol als nieuwe vorm van stuurtechnologie die nauwkeuriger, stiller en voorspelbaarder werkt. Het systeem is ontworpen om naadloos samen te werken met Lexus Safety System+, dat de basis vormt van de geavanceerde assistentiesystemen in Lexus-modellen. Zo laat Lexus zien dat vooruitgang niet alleen draait om emissievrije aandrijving, maar ook om het verder verbeteren van controle, comfort en veiligheid.


De nieuwe Lexus RZ is nu te bestellen; de eerste exemplaren worden begin 2026 bij de Nederlandse dealer verwacht.