- Met 'Discover' onthult Lexus op de Japan Mobility Show een nieuwe designrichting
- Herpositionering van Toyota Group-merken geeft Lexus de vrijheid om een pionier te zijn, en 'niemand te imiteren'
- Wereldprimeur van de Lexus LS Concept - een zeswieler voor een chauffeur, ontwikkeld als persoonlijke oase van rust waarin LS staat voor Luxury Space
- Onthulling van meerdere op de LS geïnspireerde concept cars met een spectrum van stijlen en vormen, van coupé tot een autonoom eenpersoons voertuig
- Lexus verkent hoe het mensen kan helpen hun eigen leven vorm te geven, met nieuwe mogelijkheden voor mobiliteit en een onafhankelijk, luxueus off-grid leven
'Discover': een nieuwe designrichting voor Lexus
Discover: leidraad voor de nieuwe Lexus merkidentiteit
Op 29 oktober introduceerde Lexus een nieuwe designrichting voor het wereldwijde premiummerk. Met deze vernieuwde merkidentiteit – gepresenteerd tijdens de opening van de Japan Mobility Show (JMS) 2025 – verkent Lexus nieuwe terreinen buiten de autowereld. Daarbij staan innovatieve producten, diensten en lifestyleconcepten centraal, verbonden door één gemeenschappelijke visie: ‘Discover’.
Gedreven door het streven om niemand te imiteren, daagt Lexus zichzelf uit om een pionier te blijven en nodigt het klanten wereldwijd uit om nieuwe waarden te ontdekken.
Deze vrijheid om te durven veranderen valt samen met een herpositionering binnen de Toyota Group, waarbij Century wordt geïntroduceerd als een nieuw merk dat het summum van luxe vertegenwoordigt.
‘Met Century in het exclusieve, ultra-luxe segment heeft Lexus nu de vrijheid om de belofte van toegankelijke luxe te versterken’, aldus Simon Humphries, Chief Branding Officer van Toyota Motor Corporation in zijn key-note speech tijdens JMS. ‘Die belofte is om te blijven ontdekken: Discover. Om onafhankelijk en met zelfvertrouwen te denken, om avontuurlijk en innovatief te zijn en om kritisch te blijven kijken naar de definitie van luxe die centraal staat in het premium segment’.
Klanten van Lexus definiëren graag hun eigen regels en hechten waarde aan de ruimte en vrijheid om hun tijd optimaal en efficiënt te benutten. In hun streven naar dit gevoel van vrijheid durven ze de gevestigde orde uit te dagen.
Sinds de oprichting in 1989 heeft Lexus altijd gestreefd naar een harmonieuze verbinding tussen product en levensstijl – en daarbij steeds een unieke identiteit weten te behouden. Lexus erkent dat de spelregels in het premiumsegment ingrijpend zijn veranderd: steeds meer klanten verlangen naar voertuigen die niet alleen nieuwe ervaringen bieden, maar ook hun persoonlijke levensstijl weerspiegelen en versterken.
Discover Sanctuary: de nieuwe Lexus LS Concept
Deze radicale koerswijziging komt vandaag tot uiting in de onthulling van de nieuwe Lexus LS Concept. Deze breekt met de traditie van de Lexus LS als topsedan en markeert als concept een revolutionaire visie op een zeswieler voor een professionele chauffeur en een exclusieve, persoonlijke oase van rust voor de overige inzittenden. De letter ‘S’ in LS staat dan ook niet voor ‘Sedan’ maar voor ‘Space’ als indicatie voor optimale ruimte voor inzittenden die verlangen naar onschatbare eigenschappen ten aanzien van vrijheid en privacy.
‘Dit is niet zomaar een auto, maar een voertuig dat je uitnodigt om je eigen ruimte te ontdekken’, vervolgt Simon. ‘De LS is een portal gericht op een meer luxueze levensstijl waarin je niet te maken hebt met bestaande regels op automotive gebied, en waarin je de kans krijgt om te kiezen wat voor jou als inzittende het beste werkt.’
Het concept met zes wielen is toegepast om de ruimte in het interieur maximaal te benutten en om wielkasten overbodig te maken. Tegelijkertijd is er hiermee ruimte ontstaan voor brede portieren die het voor passagiers op de tweede en derde zitrij mogelijk maken om gelijktijdig en op elegante wijze in- en uit te stappen.
Lexus is zich ervan bewust dat consumenten wereldwijds belangstelling hebben voor meer dan één type voertuig. In plaats van het traditionele topmodel zou Lexus daarom moeten beschikken over een range aan modellen als gezamenlijk speerpunt. Met de LS Concept als inspirerende voorloper komt deze visie tot uiting in een reeks van andere, op de nieuwe LS geïnspireerde concepten.
- De LS Coupe Concept – Discover Duality: De LS Coupe Concept is ontwikkeld voor klanten die in een model het beste van alles wensen. Het studiemodel vormt dan ook een hoogstaande symbiose van het comfort van de LS en de plezierige rij-eigenschappen van een échte rijdersauto die een formeel karakter koppelt aan emotie en dynamiek. Het elegante, sportieve exterieur vormt een contrast met het ruime interieur waarin elke inzittenden zijn of haar eigen individuele, unieke beleving heeft.
- De LS Micro Concept – Discover Essence: Dit autonome eenpersoonsvoertuig is een voorbode op een tijd waarin ruimte in steden beperkter is. Het is een voertuig voor ‘last-mile’ mobiliteit in gebieden die voor andere voertuigen ontoegankelijk zijn en waarmee de inzittenden volledige privacy genieten.
- De LS Sport Concept – Discover Immersion: De Lexus LS Sport Concept - eerder dit jaar te zien op Pebble Beach in Californië - is een authentieke, modern gelijnde sportauto van de nieuwste generatie, met een uitgebreide cockpit die alle zintuigen stimuleert.
Ontdek vrijheid, onafhankelijkheid en meer
Lexus gaat verder dan alleen de auto en verkent hoe het mensen kan helpen om vrijheid van mobiliteit te ervaren, waar ze ook zijn. Tijdens de Japan Mobility Show presenteert Lexus onder meer de Lexus Catamaran – een zeewaardig vaartuig dat gebruikmaakt van duurzame energiebronnen en wordt bestuurd door een met kunstmatige intelligentie aangestuurde autopilot. Daarnaast maakt ook een autonoom eVTOL-vliegtuig (electric vertical take-off and landing) deel uit van het Lexus-ecosysteem, ontwikkeld door Joby Aviation in samenwerking met Toyota Motor Corporation.
De mogelijkheid om onafhankelijk en in luxe off-grid te leven wordt verkend met het Lexus Home-concept. Dit architectonische ontwerp draait om de elektrische auto van de bewoner, die zonne-energie opslaat in zijn batterij om het huis van stroom te voorzien. Voor de bredere gemeenschap is er het idee van de Lexus Hub – een toekomstgericht, sociaal ontmoetingspunt dat diensten, winkels, entertainment en gastronomie samenbrengt. Het verbindt diverse vormen van vervoer – over land, zee en door de lucht – en creëert zo een naadloze beleving van mobiliteit.
Deze concepten weerspiegelen de groeiende wens van Lexus-rijders om hun leven op hun eigen manier vorm te geven: met ruimte voor persoonlijke vrijheid, niet alleen in hun auto, maar in alles wat hen omringt. Lexus laat zich hierdoor inspireren om een naadloze verbinding te creëren tussen werk en ontspanning – met een 360 graden benadering van mobiliteit.
Simon Humphries sluit af:
“Onze klanten zijn hun eigen merk. Wij zijn er trots op hen op ooghoogte te ontmoeten. We willen hen helpen de wereld met nieuwe ogen te zien, oneindige nieuwe horizonten te ontdekken – en zich daarbij toch altijd thuis te voelen.”