1. Modellen
  2. Veiligheid

VEILIGHEID

PRE-COLLISION SYSTEEM / NOODSTUURHULP

Het Pre-Collision System merkt nu ook voetgangers in het donker op, terwijl het overdag ook fietsers kan registeren. Op drukke kruispunten helpt PCS aanrijdingen met voetgangers en aankomende voertuigen te vermijden. Is de kans op een aanrijding groot, dan treden de remmen in werking om een ongeval te vermijden, of om de gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken. Wanneer een voetganger zich in of vlak naast uw rijbaan bevindt, ondersteunt de nieuwe NX uw eigen stuurbewegingen om de stabiliteit van de auto te verbeteren, en te voorkomen dat u onbedoeld van rijbaan verandert.

CRUISECONTROL MET DYNAMISCHE RADAR

Het systeem gebruikt de millimetergolfradarsensor en een camera om de voorligger te detecteren en een gepaste afstand te bewaren. Als de voorligger tot stilstand komt, stopt de NX ook. Als de voorligger weer wegrijdt, gaat de NX weer van start. Dit systeem detecteert nu eerder snijdende voertuigen en past automatisch de snelheid aan in bochten. Dynamic Radar Cruise Control voorkomt ook dat je op de buitenste rijstrook op een langzamere auto inrijdt. En wanneer je een langzamere auto volgt, wordt er vooraf geaccelereerd wanneer je aangeeft dat je wilt inhalen. Bij het wisselen van rijstrook met een langzame voorligger wordt vooraf afgeremd.

Het verbeterde Lane Trace Assist helpt de nieuwe NX in het midden van de rijbaan te houden met behulp van de functies 'Lane Centring' en 'Natural Lane Trace'. Dankzij een verbeterd bochtenmanagement biedt het systeem ook ondersteuning in bochten. Zodra u op de snelweg richting aangeeft, daarmee is de NX in staat om met behulp van Dynamic Radar Cruise Control van rijbaan te veranderen. Het systeem houdt daarbij de weg voor u in de gaten en bedient zowel de besturing, als het gaspedaal en het remsysteem.

Dankzij het E-Latch vergrendelingssysteem van de NX gaat uw portier in één vloeiende beweging open. Het systeem is geïnspireerd op de gracieuze beweging van Japanse Shoji deuren. Een primeur voor de NX is E-Latch met Safe Exit Assist, dat met elektronisch aangestuurde portiersloten en de Blind Spot Monitor, automatisch voorkomt dat de portieren kunnen worden geopend bij naderend achteropkomend verkeer.

Naast een uiterst robuuste veiligheidskooi genieten de passagiers bescherming van acht geavanceerde airbags. De bestuurder en voorpassagier worden beschermd door een 2-fase airbag en een knie-airbag voor de bestuurder, front airbag voor de voorpassagier en een airbag tussen de passagier en de bestuurder. Ook zijn er zij-airbags voor de voorstoelen, terwijl gordijnairbags de volledige lengte van de zijramen beslaan.