1. Modellen
  2. NX
  3. Veiligheid

VEILIGHEID

PRE-COLLISION SYSTEM / EMERGENCY STEERING ASSIST

Het Pre-Collision System merkt nu ook voetgangers in het donker op, terwijl het overdag ook fietsers kan registeren. Op drukke kruispunten helpt PCS aanrijdingen met voetgangers en aankomende voertuigen te voorkomen. Is de kans op een aanrijding groot, dan treden de remmen in werking om een ongeval te vermijden, of om de gevolgen ervan zoveel mogelijk te beperken. Wanneer een voetganger zich in of vlak naast uw rijbaan bevindt, ondersteunt de nieuwe NX uw eigen stuurbewegingen om de stabiliteit van de auto te verbeteren, en te voorkomen dat u onbedoeld van rijbaan verandert.

DYNAMIC RADAR CRUISE CONTROL

Het systeem maakt gebruik van een millimetergolf radarsensor en een camera om een veilige afstand te bewaren tot een voorligger. Zodra de auto voor u tot stilstand komt, laat dit systeem de NX ook automatisch stoppen. Zodra het verkeer weer gaat rijden, trekt de NX ook weer op. Dynamic Radar Cruise Control reageert eerder dan voorheen op andere voertuigen en past automatisch uw snelheid aan voor bochten. 

Het systeem treedt ook in werking wanneer u onverhoopt een langzamer voertuig in de rijbaan links van u over het hoofd ziet. In die gevallen accelereert de auto automatisch wanneer u richting aangeeft om uw voorligger in te halen. Wisselt u van rijbaan om vervolgens achter een langzamer rijdende voorligger te komen, dan remt de NX automatisch af.   

Het verbeterde Lane Trace Assist helpt de nieuwe NX in het midden van de rijbaan te houden met behulp van de functies 'Lane Centering' en 'Natural Lane Trace'. Dankzij een verbeterd bochtenmanagement biedt het systeem ook ondersteuning in bochten. Zodra u op de snelweg richting aangeeft, dan is de NX in staat om met behulp van Dynamic Radar Cruise Control van rijbaan te veranderen. Het systeem houdt daarbij de weg voor u in de gaten en bedient zowel de besturing, als het gaspedaal en het remsysteem.

Dankzij het E-Latch vergrendelingssysteem van de NX gaat uw portier in één vloeiende beweging open. Het systeem is geïnspireerd op de gracieuze beweging van Japanse Shoji deuren. Een primeur voor de NX is E-Latch with Safe Exit Assist, dat met elektronisch aangestuurde portiersloten en de Blind Spot Monitor automatisch voorkomt dat de portieren kunnen worden geopend bij naderend achteropkomend verkeer.

Naast een uiterst robuuste veiligheidskooi genieten de passagiers bescherming van acht geavanceerde airbags. De bestuurder en voorpassagier worden beschermd door een 2-fase airbag en een knie-airbag voor de bestuurder, front airbag voor de voorpassagier en een airbag tussen de passagier en de bestuurder. Ook zijn er zij-airbags voor de voorstoelen, terwijl gordijnairbags de volledige lengte van de zijramen beslaan.