Sommige kunstvormen zijn zo uniek dat ze niet alleen eeuwenlang in stand blijven, maar in de loop der tijd zelfs beter en mooier worden.
Een mooi voorbeeld hiervan is de fijnzinnige methode waarmee Edo Kiriko glas wordt geslepen. De ambachtslieden die deze 200 jaar oude manier van bewerken nog altijd hanteren, zijn trots op hun ouderwetse en veelgeprezen handwerk. Tegelijkertijd zijn het moderne vakmensen en gaan ze zorgvuldig om met de ambachtelijke tradities van hun vak.
“Traditie is een groot, veelomvattend begrip met meerdere betekenissen", vertelt Yoshiro Kobayashi, een Edo Kiriko ambachtsman van de derde generatie. “Mensen worden er niet toe gedwongen en een traditie is ook niet iets wat je met je mee sleept. Ik denk dat een traditie voortkomt uit alledaagse bezigheden van mensen en dat het organisch ontstaat vanuit het herhalen van die bezigheden... iets dat alles met elkaar verbindt.”
Nauwkeurige routine is cruciaal voor de kunst van Edo Kiriko en het vergt jarenlange oefening en training voor iedereen die zich erin wil bekwamen. Net als veel van zijn voorgangers begon Kobayashi op 13-jarige leeftijd zijn opleiding, door in het atelier de kunst af te kijken van zijn vader.