Door de hybride-modellen staat Lexus in een goede startpositie om te voldoen aan de huidige emissiestandaarden. Beleidsmakers wereldwijd vragen echter meer. In een interview met Automotive News Europe-uitgever en redacteur Luca Ciferri en correspondent Nick Gibbs schetst Sato hoe hij met Lexus deze uitdagende doelstellingen wil halen.
Het inhaken op technologische trends zal een grote uitdaging zijn. Hoe ziet Lexus eruit in 2030?
Alle Lexus-DNA zat in ons debuutmodel, de eerste generatie LS [uit 1989]. Die was stil, comfortabel en kwalitatief hoogwaardig gefabriceerd. Deze drie elementen vormen onze kernwaarden. Als we ons merk de komende tien jaar verbeteren, dan willen we onze klanten altijd een betere ervaring bieden. Vroeger beoordeelden mensen een auto op basis van de specificaties: op het brandstofverbruik of de acceleratietijd. Vandaag de dag wil de klant vooral een betere beleving. Dat betekent dat we mee emotionele waarde moeten toevoegen. Dat is niet meetbaar.
Op welke manier zal Lexus de emotionele aantrekkingskracht van zijn auto’s verhogen?
Onze ingenieurs werken hier hard aan. Aan de ene kant zal CASE [connected, autonoom, shared, elektrisch] een grote invloed hebben op de gehele automotive industrie, niet alleen op Lexus. We willen echter nog steeds uniek zijn. Het zicht op de richting van ons merk niet kwijtraken, om er zo voor te zorgen dat we geen standaardproduct maken. Er wordt gezegd dat geautomatiseerd rijden een auto minder leuk maakt, maar dat denk ik niet. Later dit jaar introduceren we bijvoorbeeld onze eerste generatie technologie voor geautomatiseerd rijden [gebaseerd op Toyota’s Automated Highway Teammate]. Bij deze ontwikkeling proberen we altijd te bepalen hoe de klant zich erbij voelt. Het is oké dat alles wordt gestuurd door computers. Ik wil niet zeggen dat het makkelijk is [om te maken], maar iedereen kan het. Maar als de auto op hoge snelheid op een bocht af rijdt, hoe voel je je dan? We willen een uniek rijgedrag creëren, zelfs in geautomatiseerde modus. Dat helpt ons om voor onze uniciteit te zorgen.