NLNL Lexus In Nederland

LEXUS IN NEDERLAND

LOUWMAN & PARQUI

Lees de visie, missie en filosofie van Lexus in Nederland.

LEXUS IN NEDERLAND

  • Lexus auto

    HOE HET BEGON

    Het bedrijf Louwman & Parqui werd in 1923 opgericht door de heer P.W. (Piet) Louwman en zijn toenmalige zakenpartner de heer A. Parqui. Aanvankelijk werden motorfietsen geïmporteerd en waren de firmanten Ford-dealer in Den Haag. In 1924 werd P.W. Louwman benoemd tot alleen-importeur van Dodge automobielen. De heer Parqui stopte toen met zijn activiteiten, maar de naam van het bedrijf werd niet gewijzigd. Na de oorlog werd de verkoop van dit merk in Nederland door Chrysler overgenomen. Daarna schakelde Louwman over op Alfa Romeo.

    In 1964 bewees hij zijn vooruitziende blik door de import van Toyota ter hand te nemen, het eerste Japanse merk in de toenmalige E.E.G. Een gedurfde ontwikkeling, want Japanse auto's waren nauwelijks bekend en moesten opboksen tegen veel vooroordelen. Maar de beslissing zou de basis vormen voor het stormachtige succes van Louwman & Parqui. In 1969 kwam de leiding van het bedrijf, door het overlijden van P.W. Louwman, in handen van diens zoon E.V.N. (Evert) Louwman. Onder zijn bezielende leiding kwam de ware doorbraak van Toyota op de Nederlandse markt tot stand.

  • Lexus auto v2

    LEXUS

    In 1990 werd vervolgens het importschap van Lexus ter hand genomen. In het begin was dit met maar één model, de LS 400. Het eerste jaar worden hiervan 16 exemplaren verkocht. In 1993 werd vervolgens de door Giugiaro ontworpen GS 300 geïntroduceerd, waarna het modellen programma in 1999 werd uitgebreid met de IS 200 en in 2000 met de RX 300.

    SUCCES
    Met deze uitbreiding nam ook het volume van de verkopen in Nederland toe. In 2002 werden er nog 464 Lexus modellen op naam gezet. In 2005 was dit gestegen naar 636 geregistreerde modellen en in 2006 zijn er 1496 Lexus modellen geregistreerd. Een stijging van maar liefst 135% in een jaar. Deze stijging is voor een groot deel te verklaren door het succes van de hybride modellen van Lexus. Deze revolutionaire techniek staat garant voor een grote kracht in combinatie met een relatief laag verbruik. Deze techniek wordt toegepast in de luxe SUV RX 400h, de zaken sedan GS 450h en vanaf medio 2007 ook in de topklasse limousine LS 600h.

  • Lexus auto v3

    HUISVESTING

    In juli 1981 werd Louwman & Parqui, dat inmiddels gevestigd was in Leidschendam, verplaatst naar Raamsdonksveer. Op het industrieterrein "Dombosch", pal aan de A27, werd op 30 hectare grond een nieuw opvallend bedrijfscomplex in gebruik genomen. Voor het hoofdkantoor en de centrale showroom werd de koepel of "Dome" gekozen. De auto staat in het bedrijf centraal en dit kan, in de visie van Evert Louwman, alleen in een ruimte zonder pilaren. De kantoren van de diverse afdelingen zijn rondom het centrum gegroepeerd.

VISIE EN MISSIE

Lexus visie: het meest vooruitstrevende premium automerk zijn, dat van al haar klanten en prospects in nederland merkambassadeurs maakt.

  • Restwaarde
    Wij realiseren een restwaarde voor de gebruikte Lexus modellen die minimaal gelijk is aan die van onze concurrenten.
    Louwman & Parqui is van mening dat onderstaande missies alleen gerealiseerd kunnen worden door een combinatie van teamgeest, motivatie en kwaliteit van al onze medewerkers.


    Kaizen én kwaliteit
    Terwijl TQM inmiddels als 'een manier van denken en van werken' bij Louwman & Parqui is ingeburgerd, blijven Kaizen én Kwaliteit een rode draad voor het realiseren van onze missies en doelstellingen. Dit streven betekent ook dat wij investeren in de ontwikkeling van mensen en systemen.
    Ter ondersteuning van de realisatie van genoemde missies heeft Louwman & Parqui een managementsysteem ingericht dat voldoet aan de eisen van de normen NEN-EN-ISO 9001:2008 en NEN-EN-ISO 14001 en als zodanig gecertificeerd is door TÜV Nederland QA B.

  • visie en missie left

    LEXUS MISSIE

    Doelstelling klant
    • - Met afstand nummer 1 in klanttevredenheid in premium segment
    • - Dichtbij de klant staan (netwerk)
    • - unieke klantbenadering en klantbeleving

    visie en missie mid

    LEXUS MISSIE

    Doelstelling imago
    Lexus: hét premium hybride automerk, imago van superieure kwaliteit en innovatie, maatschappelijk verantwoorde keuzes.

    visie en missie right

    LEXUS MISSIE

    Doelstelling continuïteit
    • - Winstgevende organisatie
    • - Ketenloyaliteit (one team)
    • - Substantiële speler in premiummarkt

ACTIVITEITEN EN FILOSOFIE

ACTIVITEITEN
De distributie van auto's vindt plaats vanuit Zeebrugge (B). De distributie van onderdelen vanuit Diest (B) en deels door een aparte onderneming Louwman Logistics B.V., gevestigd op het terrein van Louwman & Parqui.
BEDRIJFSFILOSOFIE
Beknopt weergegeven is de bedrijfsfilosofie van Louwman & Parqui het bieden van een perfecte kwaliteit, klanten langdurig tevreden houden, samenwerken in een homogene, harmonieuze organisatie en een bedrijfsresultaat realiseren dat continuïteit garandeert. Natuurlijk spelen ook meer begrippen een belangrijke rol. Zoals service, betrouwbaarheid, traditie, liefde voor auto's en zorgvuldig zakendoen.
PARTICULIERE AUTO-IMPORTEUR
Louwman & Parqui is een van de weinige nog particuliere auto-importeurs. Voor importeur moet overigens tegenwoordig gelezen worden: Nationale Marketing & Sales Organisatie. Het importeren gebeurt immers, sinds de invoering van de Europese Unie, centraal door Lexus vanuit Brussel.
De kernactiviteiten van Louwman & Parqui zijn:
- Marketing van auto's en after sales
- Verkoop van auto's aan dealers en leasemaatschappijen
- Ontwikkelen en ondersteunen van de dealerorganisatie
- Opleiden en trainen