2021 001 hero

LEXUS LFA: DE SUPERCAR IS JARIG EN BLAAST TIEN KAARJES UIT

Tien jaar zijn verstreken sinds de productiestart van de Lexus LFA, de spectaculaire supersportauto met V10-benzinemotor die Lexus als fabrikant van hoogwaardige auto's van wereldklasse op de kaart zette. Tijd voor een terugblik.

  • De exclusieve en zeldzame Lexus LFA – waarvan wereldwijd slechts 500 exemplaren zijn geproduceerd – heeft elke nieuwe Lexus die sindsdien op de markt gekomen is, beïnvloed. De supersportauto is in zijn tijd een pionier op het gebied van aandrijf- en materiaaltechnologie. Bovendien is de Lexus LFA een treffend voorbeeld van het werk van Lexus’ takumi, experts die productie en ontwerp tot in perfectie beheersen en waarbij veel handwerk komt kijken.

  •         2021 001 IMG vernieuwde materialen

    VERNIEUWENDE MATERIALEN

    Het LFA-verhaal begint in 2000 als Lexus een onderzoeks- en ontwikkelingsproject voor de mogelijke productie van een volbloed supersportauto start. Lexus Chief Engineer Harahiko Tanahashi krijgt de vrije hand en daarmee de mogelijkheid met vernieuwende materialen en processen te werken. Een soortgelijke blanco benadering past Lexus tien jaar eerder toe met de ontwikkeling en productie van de Lexus LS 400, een luxe sedan die in zijn tijd de concurrentie wakker schudt.

  •         2021 001 IMG elk detail perfect

    ELK DETAIL PERFECT

    In 2001 komt Master Driver Hiromi Naruse bij het team van de Lexus LFA. Zijn vaardigheden op het gebied van onder meer racen blijken de sleutel te zijn voor het bereiken van de beoogde wegligging en prestaties van de LFA. Al vroeg in het ontwerpproces worden 500 belangrijke aspecten bepaald. Van het ontwerp van de wielophanging tot de vorm van het stuurwiel; elk detail moet perfect zijn. In 2003 wordt het eerste prototype van de Lexus LFA voltooid. Een jaar later maakt de supersportauto zijn eerste rondjes op de befaamde Nürburgring Nordschleife, het legendarische racecircuit dat de bakermat is van menig sportauto.

  •         2021 001 IMG slopende langeafstandsrace

    SLOPENDE LANGEAFSTANDSRACE

    De wereld maakt in 2005 voor het eerst kennis met de Lexus LFA, namelijk met de onthulling van een ontwerpstudie op de North American International Auto Show in Detroit. Twee jaar later onthult Lexus een concept car. In 2008 verschijnt de LFA – die nog altijd in ontwikkeling is – voor de eerste keer aan de start van de uitdagende 24 uursrace van de Nürburgring. Later volgen nog drie deelnames. De slopende langeafstandsrace is een zware test maar bevestigt uiteindelijk de hoge prestaties en kwaliteit van de LFA. Een jaar later op de Tokyo Motor Show kondigt Lexus dan ook de productie van zijn nieuwe supersportauto aan.

  •         2021 001 IMG ultramoderne fabriek

    ULTRAMODERNE FABRIEK

    De productie van de Lexus LFA begint eind 2010 in de ultramoderne Motomachi-fabriek van Lexus. Per dag loopt slechts één exemplaar van de band, een bewijs van Lexus’ toewijding aan een uiterst precieze productie. De V10-motor wordt geassembleerd en akkoord gegeven door slechts één enkele technicus. Als bewijs hiervan is elke motor voorzien van een door de technicus gegraveerd plaatje met het productienummer van de auto in kwestie.

  •         2021 001 IMG atmosferische

    ATMOSFERISCHE V10-BENZINEMOTOR

    Het hart van de indrukwekkende Lexus LFA is een geheel nieuwe, atmosferische 4,8-liter V10-benzinemotor, geproduceerd in samenwerking met specialisten van motorfietsfabrikant Yamaha. De prestaties zijn voor zijn tijd ongekend, ook al is de motorinhoud kleiner en telt de V10 minder cilinders dan de V12 van sommige concurrenten. Het vermogen bedraagt maar liefst 560 pk bij 8.700 tpm. De motor is gekoppeld aan een geautomatiseerde sequentiële zesversnellingsbak waarmee de LFA een topsnelheid van 325 km/uur haalt. In slechts 3,7 seconden accelereert de LFA vanuit stilstand naar 100 km/uur.

  •         2021 001 IMG geavanceerd composietmateriaal

    GEAVANCEERD COMPOSIETMATERIAAL

    Om het gewicht zo laag mogelijk te houden, maakt Lexus voor de LFA gebruik van met koolstofvezel versterkt kunststof ofwel Carbon Fiber Reinforced Polymer, CFRP. Dit sterke maar lichte geavanceerde geweven composietmateriaal wordt gebruikt voor het grootste deel van de carrosserie, het passagierscompartiment en de transmissietunnel. Sindsdien heeft Lexus het gebruikt in andere high-performance modellen, waaronder de Lexus GS F en RC F. De remkracht moest net zo effectief zijn als de aandrijving, vandaar de toepassing van hoogwaardige keramische remschijven.

  •         2021 001 IMG achtervleugel

    VASTE GROTE ACHTERVLEUGEL

    Nog exclusiever dan de LFA is de LFA met Nürburgring Package, een versie die Lexus opnieuw ontwerpt om het potentieel van de auto op het circuit te maximaliseren. Lexus maakt bij de ontwikkeling gebruik van zijn opgedane race-ervaring met de LFA. De auto krijgt een stijvere vering, lichtere gesmede lichtmetalen velgen met prestatiegerichte banden en aerodynamische aanpassingen, waaronder een nieuwe spoilerlip aan de voorzijde en een vaste grote achtervleugel in GT-stijl om neerwaartse kracht te maximaliseren. De auto ligt verder 10 mm dichter bij het asfalt. Het vermogen van de V10 stijgt naar 570 pk.

  • SLECHTS 50 EXEMPLAREN

    De productie van de LFA Nürburgring Package bestaat uit slechts 50 exemplaren. Hierbij krijgt elke eigenaar een professionele race-instructie cadeau plus een jaarkaart voor de Nürburgring. In 2011 vestigt de Lexus LFA Nürburgring Package op het Duitse circuit een nieuw ronde-record voor een productieauto, met de Japanse coureur Akira Ida achter het stuur.

    Harahiko Tanahashi, de man die de droom LFA realiseerde: “Ik was van begin af aan van plan een supercar te bouwen die de bestuurder euforisch zou maken door de eenheid van alle aspecten – de sound van de motor, het gevoel tijdens toeren, de wegligging en stabiliteit.”

    Zien hoe de Lexus LFA voor zijn verjaardag tien kaarsjes uitblaast? Check dan de onderstaande video: