1. Ontdek Lexus
  2. News
  3. Markante nieuwe UX 300e luidt elektrisch tijdperk in bij Lexus
Nieuw tijdperk bij Lexus

Markante nieuwe Lexus UX 300e

Bij de ontwikkeling van de eerste volledig elektrische Lexus stonden de designers en ingenieurs voor een dubbele uitdaging. Behalve dat de auto voorzien moest zijn van een vooruitstrevende aandrijflijn, moest die er ook bijzonder aantrekkelijk uitzien – met een markant design, zoals Lexus zich altijd onderscheidt.

Bij de ontwikkeling van de eerste volledig elektrische Lexus stonden de designers en ingenieurs voor een dubbele uitdaging. Behalve dat de auto voorzien moest zijn van een vooruitstrevende aandrijflijn, moest die er ook bijzonder aantrekkelijk uitzien – met een markant design, zoals Lexus zich altijd onderscheidt.

“We wilden van ons eerste volledig elektrisch aangedreven model geen exclusief vlaggenschip voor zeer welvarende klanten maken”, vertelt Pascal Ruch, directeur van Lexus Europe. “De auto is daarom afgeleid van de UX, die fris en modern oogt en zich in de markt al heeft bewezen met zijn grote aantrekkingskracht op jonge stedelijke klanten.”

MARKANTE NIEUWE UX 300e

Gespierd uiterlijk

Lexus heeft het markante design en de functionaliteit van de UX gehandhaafd en zich gefocust op de voordelen die batterij-elektrische auto’s bieden op het gebied van prestaties. De slimme, lage plaatsing van de batterij zorgt ervoor dat de UX 300e Electric qua karakter sterk overeenkomt met de crossover die in zijn eerste productiejaar al 25.000 kopers vond en daarmee de bestverkochte Lexus in Europa is.

De Lexus UX 300e Electric heeft het gespierde uiterlijk, de fraaie lijnvoering en de atletische coupé-achtige daklijn van de UX. Wie verder kijkt, ziet de exclusieve wielen, chique ‘Electric’-aanduidingen opzij en discrete aansluitingen voor het opladen – voor gelijkstroom linksachter, voor wisselstroom rechtsachter.
MARKANTE NIEUWE UX 300e

Speciaal wieldesign

Lexus heeft voor de Lexus UX 300e Electric speciale 17- en 18-inch wielen ontwikkeld. De spaken van de eerste zijn aan weerszijden voorzien van randjes die doen denken aan de zogenoemde Gurney flaps aan de achtervleugel van formule 1-auto’s. Die randjes optimaliseren de luchtstroming en vergroten de neerwaartse druk. Dit innovatieve design zorgt voor extra stabiliteit tijdens remmen, optimale koeling van de remmen en minder turbulentie.
NIEUWE UX 300e

Verbeterde aerodynamica

De onderste grille van de Lexus UX 300e Electric is voorzien van kleppen. Afhankelijk van de status van de batterij openen en sluiten die automatisch. Als de luchtstroming tijdens het rijden meer koeling biedt dan nodig is, sluiten de kleppen om de aerodynamica verder te verbeteren. De eveneens aerodynamisch gevormde spatbordranden en achterlichten zijn gelijk aan die van de UX. Die laatste reduceren de variaties in luchtdruk met circa 16 procent en dragen dus bij aan de stabiliteit in bochten en bij zijwind.

De panelen aan de onderzijde van de Lexus UX 300e Electric zijn groter gemaakt. Ook is de onderkant van de batterij volledig vlak. Samen zorgt dat voor een aerodynamische bodem.
NIEUWE UX 300e

Interieurdesign

De op de bestuurder gerichte cockpit biedt een ongeëvenaard gevoel van ruimte en uitstekend uitzicht op de weg. Tegelijkertijd markeert de centrale ornamentering voor een subtiele scheiding tussen bestuurder en zijn passagier. Alle bedieningselementen bevinden zich binnen handbereik en er is zelfs een slimme middenconsole met een steun voor de hand waarin de audiobedieningsknoppen zijn ondergebracht. De instrumenten hebben een sportieve look, met een digitale snelheidsmeter, weergave van de actieradius en een indicator die de vertraging in vier stappen weergeeft. Een verfijnd gevormde transmissiehendel staat in de plaats van de versnellingshendel.

De zitplaatsen achterin zijn zodanig gepositioneerd dat ze ruimte bieden aan zowel de passagiers als de batterij eronder.
NIEUWE UX 300e

Intelligente plaatsing van batterij en achterbank

Doordat de compacte lithium-ion-batterij onder de achterbank en onder de vloer is geplaatst, is de interieurruimte achterin nauwelijks minder dan in de conventionele UX – het verschil is slechts 16,4 mm hoofdruimte. De bagageruimte onder de hoedenplank is zelfs met 47 liter toegenomen tot 367 liter. De handsfree te openen en sluiten vijfde deur maakt in- en uitladen gemakkelijker.