2020 027 hero

INTERVIEW: DIT IS HET TEAM ACHTER DE NIEUWE LEXUS LC CONVERTIBLE

Wat is er nodig om 'de mooiste cabriolet ter wereld' te maken? We spraken het team achter de nieuwe Lexus LC Convertible: Chief Engineer Yasushi Muto en Chief Designer Tadao Mori.

  • Spoiler alert: er was meer nodig dan alleen het vaste dak van de Lexus LC Coupé te vervangen door een soft-top. Hoewel de LC Coupé en de LC Convertible onmiskenbaar veel overeenkomen, zijn het juist de details die het verschil maken, aldus de heren die het project hebben geleid.

  • 
  

  
    2020 027 IMG chief designer Mori

    Tadao Mori, Chief Designer van de Lexus LC Convertible: "Onze grootste uitdaging was hoe we de kofferbaklijn laag konden houden, terwijl er toch plek overbleef voor laadruimte en ruimte waarin het dak kon worden opgeborgen. Bij andere autofabrikanten zie je vaak een hoge achterlijn, maar we wilden de mooiste cabriolet ooit maken, met behoud van de beste lijnen. Of het dak nu omhoog of omlaag is. We zijn erg trots op het eindresultaat!" Het was geen eenvoudige klus. Het betekende dat het dak moest worden neergeklapt in een onmogelijk kleine ruimte achter de achterbank. "Om het tóch mogelijk te maken, moest elke bocht in het dak een andere maat hebben, dus moesten we een complex en uniek mechanisme ontwerpen", legt Yasushi Muto, Chief Engineer van de Lexus LC Convertible, uit. "Het is de eerste soft-top die Lexus ooit heeft gemaakt. Om perfecte resultaten te bereiken, werkten we nauw samen met de Oostenrijkse leverancier Magna, die gespecialiseerd is in soft-tops."

  • 
  

  
    2020 027 IMG elegante bewegingen

    ELEGANTE BEWEGINGEN

    De slimme, compacte constructie is niet het enige bijzondere aan het dak van de LC Convertible. Ook de manier waarop het dak opent en sluit is uniek. "Wanneer je het dak bedient, zul je merken dat er elke keer een pauze is, aan het begin en aan het einde van de reeks, met snellere bewegingen ertussen", aldus Yasushi Muto. "Dat hebben we expres gedaan. Het is een manier om elegantie over te brengen in beweging. Diezelfde elegantie in beweging vind je terug in het Lexus-DNA, en in het bijzonder in de eerste generatie LS-sedan."

  • 
  

  
    2020 027 IMG balans

    BALANS SCHOONHEID VS. BRUIKBAARHEID

    Aan een auto die er geweldig uitziet, maar onmogelijk rijdt, heb je niets. Schoonheid moest dus in balans zijn met bruikbaarheid. "De balans zelf is niet moeilijk te begrijpen - we noemen het functionele schoonheid - maar het bereiken ervan was erg moeilijk", geeft Yasushi Moto eerlijk toe. "We moesten bijvoorbeeld verstevigingen toevoegen om de carrosserie stijf te houden, maar tegelijkertijd moesten we ook ruimte houden om het dak op te bergen. Daarom hebben we een nieuwe van aluminium gemaakte brug voor de achterwielophanging ontwikkeld, die een goede stijfheid geeft maar ook compact is. Het ontwerp hielp ons ook om het mooie silhouet van de auto te behouden."

  • 
  

  
    2020 027 IMG samensmelten

    SAMENSMELTEN INTERIEUR EN EXTERIEUR

    Beide mannen houden enorm van top-down rijden. Tadao Mori reed meer dan een decennium in een klassieke MG-sportwagen. Open rijden geeft hen een bijzonder gevoel van vrijheid en verbondenheid met de wereld om je heen. Wat is eigenlijk hun favoriete aspect van de nieuwe Lexus LC Convertible? Yasushi Muto: "Als ik op een bochtige weg rijd en ik trap het gaspedaal of de rem in zodat de auto terugschakelt, maakt de motor een prachtig geluid - het is direct, opwindend en uniek voor een atmosferische V8. Ik houd ook enorm van de achterkant van de auto. Daaraan kun je goed zien hoe het interieurdesign mooi samensmelt met het exterieur."

  • 
  

  
    2020 027 IMG details

    PLEZIER IN DETAILS

    Voor Tadao Mori zit het plezier meer in de details. "De knop om het dak te openen en te sluiten hebben we bijvoorbeeld als een klein juweeltje in een handsteun verborgen. Je ziet het niet: het is een speciale bediening die niemand anders kan zien. Ook de stoelen zijn van sportieve kwaliteit. Ze zijn bekleed met leer met een speciale perforatie die niet alleen functioneel is, maar ook zorgt voor een mooi patroon en een hoogwaardige uitstraling." Of er in de toekomst meer Lexus-cabrio's komen? De heren staan er zeker voor open. "Als je er een wilt, vertel het ons dan!", besluit Yasushi Muto.