Lexus blog kaizen

KAIZEN: VERBETEREN OP ZIJN JAPANS

  • Kaizen betekent letterlijk ‘verbeteren naar goed’. Het woord is een samenvoeging van ‘kai’ (verandering om) en ‘zen’ (beter te worden). Je kunt bijvoorbeeld een vergelijking trekken met het kweken van bonsaibomen die tot volle wasdom komen door een voortdurend proces van verbeteringen.

    De term kaizen maakte in de jaren vijftig furore dankzij Masaaki Imai en Taiichi Ohno, twee vooraanstaande Japanners.

    VIJF VOORWAARDEN

    Imai ontwikkelde zijn eigen kaizen-filosofie, gebaseerd op vijf voorwaarden: teamwork, discipline, kwaliteitscirkels, suggesties voor verbeteringen en moraal. Hij was in die tijd werkzaam binnen Toyota – het concern waartoe ook Lexus behoort. Als managing consultant stelde hij voor om doorlopend verbeteringen door te voeren aan zowel de organisatie als aan de productieprocessen, met als doel een grotere efficiëntie en een betere kwaliteit.
  • 
  

  
    origami

    REVOLUTIE

    Imai leerde met zijn principe Japanse bedrijven zichzelf te verbeteren. Om de methode bekender te maken opende Imai in 1985 zijn eigen Kaizen Institute. Wereldberoemd werd hij een jaar later toen hij zijn standaardwerk ‘Kaizen: Japanese spirit of improvement’ publiceerde. Het boek kwam als geroepen omdat de kwaliteit van veel producten ondermaats was en veel Japanse bedrijven vonden dat het beter kon. Het boek bracht een ware revolutie op gang.

    Het geheim schuilt in het betrekken van alle medewerkers in de organisatie. Talloze ondernemingen - zowel in Japan als in het Westen - maken tot op de dag van vandaag dankbaar gebruik van zijn filosofie. “Het uitgangspunt voor verbetering is het herkennen van problemen”, zei hij. “Als er geen problemen zijn gedetecteerd, is er ook geen noodzaak voor verbetering.”

  • BESTE AUTO TER WERELD

    De kaizen-formule heeft de Japanse industrie geen windeieren gelegd. Lexus is daarvan een sprekend voorbeeld. Toyota had het plan opgevat om de beste auto ter wereld te maken wat uiteindelijk in 1989 resulteerde in het luxemerk en het eerste model, de LS 400. Door de filosofie al vanaf de start in de organisatie te implementeren, ging de kwaliteit bij Lexus met sprongen vooruit. Niet voor niets voert het automerk vrijwel sinds zijn ontstaan de betrouwbaarheidsranglijst JD Power aan.

    Illustratie: Luis Mendo